Snelheid Leidse Ring Noord hoe dan ook 70 kilometer per uur

19

Als de gemeente Leiden en de gemeente Leiderdorp samen niet tot een oplossing komen voor de Leidse Ring Noord dan geeft de provincie Zuid-Holland de doorslag. “We vonden dit project zo belangrijk dat we al in 2016 in de bestuursovereenkomsten met Leiderdorp hebben vastgelegd dat de provincie in zo’n geval het laatste woord heeft”,  zegt de Leidse wethouder Ashley North over het geschil dat in Leiderdorp zelf leidde tot de val van het college.

De Leidse wethouder Ashley North en de raadsleden Antoine Theeuwen (SP) en Maarten Dirkse (VVD) reageren op de crisis in Leiderdorp.

In de overeenkomst over de rondweg hebben Leiden, Leiderdorp en de provincie afspraken gemaakt over de inpassing van de weg. De maximumsnelheid is daar ook een belangrijk onderdeel van. Bij 70 kilometer per uur is de doorstroming volgens de verkeersmodellen goed en zullen automobilisten inderdaad voor de nieuwe rondweg gaan kiezen. Bij een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur is dat volgens diezelfde modellen niet het geval.

Officieel wil de provincie Zuid-Holland nog niet reageren op de rondwegrel tussen Leiden en Leiderdorp. Dat heeft ermee te maken dat afgelopen maanden in Leiderdorp de coalitie weliswaar over dit onderwerp is gestruikeld, maar een besluit over het maximeren van de snelheid op het Leiderdorpse tracédeel Oude Spoorbaan is uitgesteld tot december. Een meerderheid van LPL, GroenLinks, D66 en PvdA in Leiderdorp heeft wel al aangekondigd om dan alsnog te besluiten dat er op de weg niet harder dan 50 gereden zal mogen worden. In dat geval trekt Leiden de toegezegde investering van 26,5 miljoen euro voor het Leiderdorpse deel van de weg in.

De totale kosten van de Leidse Ring Noord bedragen een slordige 135 miljoen euro, waarvan Leiden met honderd miljoen het grootste deel voor haar rekening neemt. De provincie is goed voor een dikke dertig miljoen en het restant van circa vier miljoen komt voor rekening van Leiderdorp zelf.

Delen

19 reacties

  1. Henk van Vegten

    Droeftoeters die Leiderdorpse raad. Wel via de Valk Boumanweg alle auto’s over de smalle Sumatrastraat sturen. En op een rondweg langs de Leyhof de snelheid naar 50 km verlagen. Dus Rondweg Noord via de Engelendaal laten lopen.

  2. Allert Goossens

    Vraag me af of die North wel helemaal fris in zijn bovenkamer is. De provincie heeft over een gemeenteweg in mijn beleving niets te vertellen. Het uitgangspunt dat er in een tunnelbak zou worden gereden is uit t plan geschrapt. Dus is die 70 km/u ook niet relevant meer. Nu staat de Oude Spoorbaan niet vast. Waarom zou dat dus iets met de doorstroom te maken hebben? De Leidenaren hebben àlle problemen op hun grondgebied. Nergens anders! North moet eens ophouden met zijn desinformatie en machtsspel!

    • Michiel de Vries op

      Ze moeten gewoon die ringweg weer door de Waard leggen. Dan hebben er veel minder Leiderdorpse bewoners last van. Want door de te verwachten herrie langs de Zijl in Leiderdorp is dat oude plan niet door gegaan.

      Niemand durft dit alleen te zeggen. Michiels

      • Goed plan. En dan de Zijlbrug en Spanjaardsbrug weghalen. Blijven de bewoners van Leiden in Leiden en de bewoners van Leiderdorp in Leiderdorp. Op het terrein waar Ikea zou komen (ook weer zo’n blunder) kan Leiderdorp dan mooi een eigen schouwburg, bioscoop, markt enz. bouwen. Lekker centraal langs de A4 net als het gemeentehuis (blunder nummer……).

  3. 70 Km dus wel op het Leidse deel van LNR? Met al die verkeerslichten vanaf NS station naar Sumatrastraat?? Ook dat tussengevoegde voetgangers verkeerslicht voor de Hoven? Voordat je aan de 70km bent moet je alweer vol in de remmen voor het volgende verkeerslicht. Roepo nu “groene golf” want de bekende groene golf wordt steeds na enekel zware ongelukken met voetgangers en fietsers om zeep geholpen. De hele Leidse Ring is een illusie, het ontlasten van de Lange Gracht en de Hooigracht is ook al naar het rijk der fabelen verwezen.

  4. Waarom zou dat stuk weg niet gebruikt worden als er max. 50 km/u gereden mag worden? Gaat iedereen dan ineens over de toch al slecht doorstromende Engelendaal? Een ander alternatief is er niet als je aan de NO-kant Leiden in of uit wilt. Ik geloof dat ik weinig geloof van de gebruikte verkeersmodellen…

    • 70 km/u op de hele ring zou een goed idee zijn als deze weg grotendeels in een tunnelbak komt te liggen. Op een weg met vele gelijkvloerse kruisingen en rotondes heb je niet zoveel aan 70 km/u.

      Voorbeelden..? Utrechtse baan in Den Haag, ’s Gravendijkwal in Rotterdam (weg naar de Maastunnel/Euromast, Europaweg in Zoetermeer.

      • Verdiept of overkluisd zou inderdaad veel beter zijn, zowel voor doorstroming op de ring en kruisende wegen als voor effecten op de omgeving. Het geld voor zo’n uitvoering van de Noord ring zie ik nog niet zo snel op tafel komen…

        • Een Leids burger op

          Verkeersmodellen laten zien dat 70 k/u beter is voor de doorstroming.
          Maar die tunnelbak komt er dus ook niet.
          Bovendien wordt nu ook al vaak harder gereden dan 50 km/u/. Dus waar maakt Leiderdorp zich dan nu opeens druk om….

  5. Er word weer flink op postzegelniveau gedacht in ons kneuterige landje. wel de lusten, niet de lasten. Die ringweg is van regionaal belang. Zoiets moet je niet overlaten aan lokale politiek maar aan de provincie.

  6. In een tijd waarin duurzaamheid zo belangrijk wordt gevonden is zou je juist verwachten dat er meer gedacht wordt aan OV-maatregelen, verbetering daarvan. Dus een tramnet door Leiden heen, kruislings. P&R-plekken aan de rand van de stad. Een autoluw centrum. Dat soort. Steden die net wat groter dan Leiden zijn doen dat al. De tijd van de auto is achter ons, wat voor ons ligt is de leefbaarheid van ons milieu.
    Er worden veel woningen bijgebouwd in de Leidse regio. Er is geen ruimte voor nog meer auto’s. Dat moet toch iedereen snappen?
    Het zou allemaal nog niet zo erg zijn als er zo ontzettend veel gepraat wordt in ons land, voordat er besloten wordt iets te gaan doen. Ik denk dat daar ook genoeg geld mee verloren gaat. Dus daadkracht (of het nou wel of geen Ringweg moet worden) zou wel fijn zijn, aangezien de tijd voorbij gaat.

Laat een reactie achter

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline