(Archieffoto: Chris de Waard).

Raadslid GroenLinks: college kan meer doen voor autoluwe binnenstad

De Leidse gemeenteraadsfracties D66, GroenLinks en PvdA vragen het college het Rapenburg autovrij te maken. De drie partijen vormen een meerderheid in de raad, en vormen samen een coalitie. In het beleidsakkoord van het stadsbestuur staat dat de Leidse binnenstad autoluw moet worden. “Die ambitie kan bij het college iéts omhoog”, aldus GroenLinks raadslid Emma van Bree, mede-ondergetekende van de schriftelijke vragen.

“Het Rapenburg is één van de mooiste grachten die Leiden heeft, het zou visueel nog aantrekkelijker zijn als er minder auto’s op de kade staan”, aldus Van Bree over de monumentale gracht. “Daarnaast is het relatief makkelijk de kades autovrij te maken, gezien het niet een doorgaande weg is.”

GroenLinks-raadslid Emma van Bree in gesprek met verslaggever Rolf Eijgenraam over de schriftelijke vragen over een autovrij Rapenburg.

Emma van Bree wijst erop dat in beleidsstukken nog niet concreet het Rapenburg wordt benoemd als potentiële autovrije of autoluwe zone, maar dat dit wel naadloos zou aansluiten op de in het beleidsakkoord beschreven ambitie om in de binnenstad meer autovrije straten te creëren. Nu de parkeergarage onder de Garenmarkt geopend is, is het volgens de fracties tijd de monumentale gracht van autoverkeer te ontdoen. Belangrijkste redenen die de partijen aanvoeren zijn het creëren van meer ruimte voor groen, fietsparkeren en het verbeteren van de luchtkwaliteit.

Voetgangers
Een brief die de Voetgangersbeweging afdeling regio Leiden aan het college stuurde, was koren op de molen voor de drie coalitiepartijen. Daarin bepleit de organisatie aan beide kades van het Rapenburg het parkeren van auto’s te verbieden. Naar aanleiding van de brief hebben de drie partijen de schriftelijke vragen gesteld.

Verslaggever Cor van der Velden in gesprek met Boudewijn Leeuwenburgh en Wilna Lubbers van de Voetgangersbeweging Nederland over een autovrij Rapenburg.

“Wij willen niet zozeer dat het Rapenburg autovrij wordt, maar vooral dat het parkeervrij wordt”, aldus Boudewijn Leeuwenburgh, voorzitter van de Voetgangersbeweging Nederland. Wat de vereniging betreft, moeten de parkeerplaatsen ruimte maken voor fietsenrekken. “De parkeeroverlast en het lelijke van die auto’s op de kade, dat willen we voorkomen.” Ook Leeuwenburgh wijst erop dat automobilisten nu in de ondergrondse parkeergarages onder de Garenmarkt en Lammermarkt terecht kunnen.

Gevaarlijk
Volgens Wilna Lubbers, penningmeester van de Voetgangersbeweging, is er sprake van een gevaarlijke verkeerssituatie. “Op het Rapenburg zie je vrij veel verkeer van verschillende soorten – zowel voetgangers, fietsers als auto’s – met name wanneer de stoepen vol staan (met geparkeerde fietsen, red.), moeten voetgangers op de weg lopen en moeten auto’s en fietsers uitwijken. Dat is een gevaarlijke situatie.”

Leiden Politiek


Studio Leiden
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

Studio Leiderdorp
Sisalbaan 13
2352 AZ Leiderdorp

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×