De eerste zeven deelnemers van de Auto Coöperatie Kaasmarkt (ACK) hebben vrijdag een sleutel gekregen van de eerste nieuwe auto van het particuliere autodeelproject. Binnen het project is plaats voor maximaal vijftien deelnemers. Is er meer belangstelling, dan wordt er een extra coöperatie opgericht.
Chris de Waard in gesprek met voorzitter Helga van Manen van de ACK.
De Volkswagen Polo TGI rijdt op groen biogas. “Dat werkt voor een deelproject beter dan een elektrische auto”, zegt coöperatie-voorzitter Helga van Manen. Die moet je toch opladen als iemand hem heeft gebruikt. Een tweede reden voor de keuze voor biogas is dat Van Manen’s partner Key Poll met zijn bedrijf Groen Vervoer al jaren auto’s en busjes op biogas laat rijden.
Grote verschil met commerciële aanbieders van deelautoprojecten is volgens de corporatie niet alleen de prijs. Die is een stuk lager. Maar ook het feit dat deze auto ook een alternatief moet zijn voor autorijders. “Dus niet voor mensen die alleen heel af en toe een auto willen gebruiken, maar gewoon voor regelmatige gebruikers” , zegt Van Manen. Secretaris Jeroen Haver van de ACK denkt dat bij vijftien deelnemers misschien er misschien wel twintig eigen auto’s de deur uit kunnen. “Mensen verkopen hun auto en leveren hun parkeervergunning in. Daar krijg je het gezamenlijk gebruik van een stuk of vijf auto’s voor terug.”
De coöperatie moet dus zorgen voor minder blik in de wijk. Die vrijkomende plekken kunnen dan worden vergroend. In ruil daarvoor wil de ACK wel graag vaste parkeerplekken voor de auto’s van de coöperatie. Nu kan dat nog niet binnen de bestaande parkeerregels, maar de gemeente heeft beloofd ernaar te zullen kijken als binnenkort de nieuwe mobiliteitsnota wordt vastgesteld.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907