De Leidse professoren Sjaak Neefjes (rechts) en Ton Schumacher ontvangen elk 2,5 miljoen voor baanbrekend onderzoek. (Foto's: Studio Oostrum, Hollandse Hoogte).

Leidse onderzoekers ontvangen hoogste onderscheidingen in de Nederlandse wetenschap

Zes wetenschappers ontvangen dit jaar de hoogste onderscheidingen in de Nederlandse wetenschap. Daaronder twee uit Leiden. Professor dr. Sjaak Neefjes krijgt de Spinozapremie en professor dr. Ton Schumacher ontvangt de Stevinpremie. De laureaten krijgen elk 2,5 miljoen euro, te besteden aan wetenschappelijk onderzoek en activiteiten met betrekking tot kennisbenutting.

De onderzoekers ontvangen de premie voor hun uitmuntende, baanbrekende en inspirerende werk. Bij beide premies staat de kwaliteit van de onderzoeker voorop; waar bij de Spinozapremie de nadruk ligt op het wetenschappelijke werk en fundamentele vraagstukken, honoreert de Stevinpremie in de eerste plaats de maatschappelijke impact.

Internationaal vermaarde topwetenschappers

Spinozapremie
Sjaak Neefjes (1959), hoogleraar Chemische Immunologie aan de Universiteit Leiden en het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC), tevens hoofd van de afdeling Cel en Chemische Biologie (LUMC), is een multidisciplinaire wetenschappelijke duizendpoot. Hij ontwikkelt vernuftige technieken en combineert inzichten uit de chemie, celbiologie, immunologie en biochemie om processen in één enkele cel te bestuderen. Dat leidt tot baanbrekende ontdekkingen over de werking van het afweersysteem, die hun weerslag vinden in klinische toepassingen voor kanker en infectieziekten en voor auto-immuunziekten zoals reuma en multipele sclerose.

Stevinpremie
Ton Schumacher (1965) is een internationaal toonaangevend onderzoeker op het gebied van immuuntherapie tegen kanker. Hij is groepsleider Molecular Oncology & Immunology bij het Antoni van Leeuwenhoek en Oncode Instituut. Tevens is hij hoogleraar immuuntechnologie aan de Universiteit Leiden en het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). Schumacher is internationaal toonaangevend in het onderzoek naar immuuntherapie tegen kanker. De immunoloog heeft een belangrijke rol gespeeld in de snelle ontwikkeling van dit vakgebied, zowel door zijn wetenschappelijke ontdekkingen als zijn vermogen deze te vertalen in op de patiëntgerichte toepassingen. Doorbraken op het gebied van het genetisch manipuleren van T-cellen hebben geleid tot een nieuwe behandeling tegen bloedcelkanker. Schumachers publicaties over neo-antigenen hebben de deur geopend naar een gepersonaliseerd kankervaccin.

Selectie
NWO nodigt een beperkt aantal personen uit om uit hoofde van hun functie wetenschappers voor te dragen als kandidaten voor een Spinozapremie of voor een Stevinpremie. Dit jaar ontving NWO voor elke premie circa 25 voordrachten. De Spinoza- en Stevincommissies bestaan uit twaalf leden, afkomstig uit verschillende landen en wetenschappen en bij de Stevincommissie nemen tevens leden uit het bedrijfsleven deel. Op basis van de voordrachten maken de commissies een shortlist van maximaal acht kandidaten voor de Spinozapremie en zes voor de Stevinpremie. Per kandidaat gaan commissieleden vervolgens in gesprek met meerdere buitenlandse deskundigen. Mede op basis van deze gesprekken adviseerden de commissies NWO dit jaar vier Spinozapremies en twee Stevinpremies toe te kennen. Inclusief de nieuwe laureaten kent Nederland nu 97 Spinozalaureaten en 6 Stevinlaureaten.

De feestelijke uitreiking van de Spinozapremies en Stevinpremies vindt plaats op woensdag 30 september. Tijdens de uitreiking geven de Spinoza- en Stevinlaureaten inzicht in de inhoud van hun onderzoek en wordt duidelijk waarvoor ze de premie willen inzetten.

Leiden Science