Directeur Martijn Bulthuis van Leiden Marketing moet komend jaar de broekriem stevig aanhalen. (Foto: Chris de Waard).

Financiële dip door crisis: Leiden Marketing schrapt banen en activiteiten

De coronacrisis hakt er volgend jaar flink in bij Leiden Marketing. De organisatie ‘leeft’ voor een belangrijk deel van de toeristen- of verblijfsbelasting. En die toeristen verblijven door de coronamaatregelen niet, maar blijven weg.

Volgens directeur Martijn Bulthuis gaat het om tonnen. Hoeveel precies weet hij ook nog niet, maar er worden al maatregelen genomen om de klap op te vangen. Die komt pas in 2021, omdat het geld steeds een jaar later beschikbaar komt.

Dat betekent dat er dit jaar wordt gewerkt met het budget uit 2019, waardoor er nu geen probleem is. Om die reden kan Leiden Marketing niet terugvallen op steunmaatregelen van de overheid. “En als we volgend jaar dus wel veel minder geld hebben, bestaan die steunfondsen waarschijnlijk niet meer, sombert Bulthuis die al verschillende arbeidsovereenkomsten heeft moeten ontbinden. Verder gaat zijn organisatie volgend jaar waarschijnlijk schrappen in campagnes en activiteiten en wordt er ingeteerd op reserves.

Bulthuis wil wel om tafel met de gemeente Leiden om te kijken of er bijvoorbeeld een krediet kan worden verleend. “Want het zou doodzonde zijn om een organisatie die twaalf jaar aan het bouwen is af te moeten breken door een eenmalig probleem.” Bulthuis rekent er op dat in 2021 de economie zich zal herstellen en ook de toeristen weer terugkeren. Vanaf 2022 heeft Leiden Marketing dan weer de beschikking over een budget dat in de buurt komt van wat voor corona normaal was.

Economie Leiden


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×