De provincie stelt de aanbesteding van de nieuwe concessie voor het busvervoer in Zuid-Holland Noord uit vanwege de onzekere marktsituatie die de coronapandemie veroorzaakt in de ov-sector. In een brief aan de regio Holland Rijnland spreekt het provinciebestuur van dramatisch teruggelopen reizigersopbrengsten die de sector voor grote opgaven stelt. In verband met die onzekere marktsituatie wordt onderzoek gedaan naar de effecten van de pandemie op de komende aanbesteding.
De procedure voor een nieuwe concessieperiode per december 2022 zou eigenlijk in november starten, maar wordt in elk geval uitgesteld tot volgend jaar. Een nieuwe datum is er nog niet. Het provinciebestuur wil eerst de uitkomsten van het onderzoek afwachten en bestuderen. Na de zomer wordt dan in samenhang met andere provincies waar ook aanbestedingen op stapel staan een koers uitgezet. De aanbestedingen kunnen volgens de provincie niet los van elkaar worden gezien en voldoende spreiding is van belang om zoveel mogelijk inschrijvingen te krijgen. Vanwege het uitstel maakt de provincie ook nog niet het concept Plan van Eisen bekend.
De provincie is als concessieverlener verantwoordelijk voor de aanbesteding van het openbaar vervoer. De gemeenten binnen de betreffende vervoersregio’s waar Zuid-Holland Noord er een van is, leveren in de aanloop naar de nieuwe aanbestedingsprocedure input voor dat proces.
De huidige concessiehouder voor onze regio is Arriva. Eigenlijk liep de concessie dit jaar af, maar in ruil voor een verlenging met twee jaar sprak de provincie Zuid-Holland met het ov-bedrijf af dat versneld werd geïnvesteerd in elektrische bussen. In maart vorig jaar gingen de eerste vier in dienst. Sinds september 2019 worden alle 23 stadslijnen uitgevoerd met elektrische bussen. Daarmee loopt Arriva voorop in het verduurzamen van het busvervoer. In 2025 moeten alle bussen verplicht emissievrij zijn.
Politiek RegioSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907