Centrummanagement Leiden komt met een plan om ondernemers van de binnenstad de ‘coronawinter’ door te loodsen. Ideeën zijn onder meer het verlengen van de tijdelijke autoluwe binnenstad, het behoud van de grotere terrassen en de terugkeer van de markt naar het hartje van de stad. In het plan staan in totaal acht voorstellen.
“Veel horecagelegenheden kunnen hun deuren nog niet openen en winkels missen veel bezoekers. Hoewel de stad de afgelopen maanden weer voorzichtig is opengegaan, blijft het noodzakelijk dat er wordt nagedacht hoe de Leidse binnenstadondernemers kunnen worden gesteund. Op deze manier kunnen we ervoor zorgen dat Leiden ook de komende ‘coronawinter’ goed doorkomt”, staat te lezen op de website van het Centrummanagement.
Huiverig
De voorstellen bevatten elementen van het vorige plan ‘Zomer in Leiden, met afstand de beste’, dat eind mei werd gepresenteerd. Dat herstelplan moest er voor zorgen dat de economie weer op gang kwam. Dingen die afgelopen zomer goed zijn bevallen wil het Centrummanagement graag voortzetten. Bijvoorbeeld de autoluwe binnenstad. “De eerste geluiden van de pilot autoluw langs de Nieuwe Rijn en de Botermarkt zijn positief. Door het deze winter door te laten gaan ontstaat er voldoende ruimte om de anderhalvemeter te waarborgen”, valt te lezen in de plannen.
Een ander initiatief dat in de nieuwe plannen terugkomt, zijn de grotere terrassen. Die wil het Centrummanagement ook na 1 november laten bestaan. “Omdat mensen huiverig zijn om binnen te zitten en het weer slechter wordt, biedt het toestaan van overkappingen veel kansen”, aldus de organisatie. “Zo krijgen ondernemers de kans om het verlies ook het komend half jaar te beperken.”
Verloedering
Iets dat men juist anders wil ten opzichte van afgelopen zomer is de plek van de markt. Die moet weer terug naar het centrum van de stad. “Om de anderhalvemeter te waarborgen en om de horeca de ruimte te geven hun terrassen te laten staan, is het wenselijk om het marktgebied uit te breiden naar de Aalmarkt, Apotherkersdijk en Stille Mare.” Ook zoekt het Centrummanagement iets nieuws voor de Winter Wonder Weken. “Vergunningen voor oliebollenkramen, glühwein standjes en kleinschalige optredens moeten mogelijk zijn.”
Het plan van het Centrummanagement kijkt niet alleen naar de komende winter. Het wil ook een lange termijn oplossing voor de verloederde panden en langdurige leegstand waarmee de aantrekkelijkheid van de binnenstad moet verbeteren. “Daarnaast moet er een stimuleringsregeling komen die het verhuizen van winkels naar het kernwinkelgebied ondersteunt, zodat het winkelgebied in Leiden compacter een aantrekkelijker wordt”, aldus het Centrummanagement in de plannen.
Economie LeidenSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907