(Bron archieffoto: Panoramio)

Ophef rond anti-islamitische opdracht Visser 't Hooft Lyceum

Een schrijfopdracht voor het vak levensbeschouwing bij het protestantse Visser ’t Hooft Lyceum zorgt voor veel ophef. Leerlingen uit klas 3 van het VWO kregen afgelopen vrijdag vijf beladen vragen over de vrijheid van godsdienst en de Islam. Vlak daarvoor liet de docent verschillende beelden van terroristische aanslagen zien. De inhoud van de vragen leverde veel boze reacties op. De school heeft afstand genomen van de opdracht.

De foto die op verschillende social media werd rondgestuurd

“Hoe komt het dat zoveel mensen geloven in een godsdienst die zoveel geweld voortbrengt”, klinkt vraag nummer vier. Een leerling maakte in de les een foto van de opdracht verspreidde deze via twitter, waarna de opheft ontstond. Verschillende media melden ook dat één leerling de les, na het zien van de opdracht, ontdaan heeft verlaten. Toen andere leerlingen duidelijk maakten de vragen niet te begrijpen, gaf de docent geen gehoor en benadrukte dat de opdracht meetelt voor het rapportcijfer.

De school neemt in een kort statement op hun website afstand van ‘enkele vragen’ in de schoolopdracht, welke dat zijn is niet duidelijk. Het lyceum zegt verder dat geen enkel geloof of levensbeschouwing als geheel mag worden aangesproken op acties van een kleine groep, en dat de school het betreurt als mensen zich door de opdracht gekwetst voelen.

Het Moskeeën Platform Leiden heeft in een brief naar de locatiedirecteur van de school gevraagd om in gesprek te gaan. Vertegenwoordigers van het platform geven aan de situatie te betreuren, aangezien verschillende Islamitische Leidse gezinnen goede ervaringen met de school hebben. Ze hopen opheldering te krijgen over de situatie en zien graag dat de school actief herhaling van een dergelijke situatie vorkomt.

Advertentie

Leiden Onderwijs


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×