Het college van burgemeester en wethouders van Oegstgeest is dolenthousiast over de werkzaamheden van de Stichting Dorpsmarketing Oegstgeest (DMO). Onlangs bracht het gemeentebestuur al een juichende evaluatie naar buiten en nu doet het college ook boter bij de vis met een raadsvoorstel waarin wordt voorgesteld om de subsidie tot 2024 te verlengen.
Cultuurwethouder Jan Nieuwenhuis stelt voor om de subsidie van jaarlijks 75.000 euro ook voor de komende vier jaar ter beschikking te stellen. Nog eens 25 procent van dat bedrag moet de stichting aan eigen inkomsten binnenhalen. Dat komt wel goed, blijkt inmiddels. Onder andere de Rabobank Leiden-Katwijk levert een flinke bijdrage en die is al verlengd voor de komende jaren.
Voorzitter Hans Ludo van Mierlo van Dorpsmarketing Oegstgeest over de positieve evaluatie en het collegevoorstel om zijn organisatie te blijven steunen.
Als de gemeenteraad in december instemt met het collegevoorstel, moet DMO volgens Nieuwenhuis vooral doorgaan op de ingeslagen weg en Oegstgeest op de kaart blijven zetten. Zowel bij de eigen inwoners, ondernemers en organisaties als in de regio. Draagvlak in het dorp is daarbij heel belangrijk voor het gemeentebestuur, maar daarmee zit het wel goed, zo blijkt uit de evaluatie van de eerste drie jaar dat de organisatie actief is. Dorpsmarketing Oegstgeest werd in 2017 opgericht door het Dorpslab, het Platform voor Ondernemers in Oegstgeest (PVOO) en de Stichting Cultuurfonds Oegstgeest.
Opvallende acties in de voorbije jaren zijn het profileren van Oegstgeest als schrijversdorp met onder meer de Wolkersweken waarmee duizenden bezoekers werden getrokken. Ook het Boerhaavejaar hoort in dat rijtje. Voor de toekomst ziet de gemeente onder meer graag dat DMO bijdraagt aan Oegstgeest als Fairtrade gemeente.
Ook de permanente campagne ‘Terug naar Oegstgeest’ met bijbehorende website valt in goede aarde en is een van de zaken waar DMO in de ogen van de gemeente vooral mee door moet gaan. Verder werden er wandel- en fietsroutes ontwikkeld en hebben de thema’s van de afgelopen jaren geleid tot nieuwe initiatieven als Oegst Live!, Oegstleest en de X’mas-fair.
De afgelopen periode timmerde de organisatie van dorpsmarketeer Marjolein van der Jagt en haar team van vrijwilligers aan de weg met allerlei acties om ondernemers in het dorp door de coronacrisis heen te helpen. De actie ‘Houd Oegstgeest vitaal – Koop lokaal’ kwam uit de DMO-koker.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907