Het graafwiel van de tunnelboormachine van de Rijnlandroute is woensdagmiddag uit de ontvangstschacht gehesen. De komende dagen wordt het elf meter hoge en 150 ton wegende graafwiel in delen geslepen en afgevoerd. Daarmee is de eerste stap gezet in het proces van ontmanteling van het boorschild.
De komende weken wordt er zeven dagen per week en 24 uur per dag gewerkt aan het ontmantelen van de boor bij de ‘ontvangstschacht’ in de Stevenshof. In januari wordt de voorste volgwagen gedemonteerd. De achterste drie volgwagens zijn in de afgelopen weken achteruit de tunnel uitgereden en worden op het bouwterrein van de A4 uit elkaar gehaald en afgevoerd.
Hergebruik
De onderdelen van het boorschild en de eerste volgwagen worden via de bouwweg naar de A44 afgevoerd. Ongeveer een kwart van de onderdelen gaat terug naar fabrikant Herrenknecht in Duitsland en wordt na revisie gebruikt voor nieuwe tunnelboormachines. Het overige materiaal wordt gerecycled.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907