De laatste volgwagen van de tunnelboormachine die de RijnlandRoute heeft gegraven, is deze week met een bijzondere methode de tunnel uitgeschoven. Door een tijdelijke brugconstructie onder de volgwagen te bouwen is het gevaarte van 250 ton met het ‘skidding’ systeem naar de ontvangst schacht geschoven.
Het ‘skidding’ systeem is ontwikkeld door hijs- en transportbedrijf Mammoet. De constructie is opgebouwd uit meerdere stalen balken, twee parallel naast elkaar met elk een lengte van 46 meter. Bovenop deze brugconstructie is het schuifsysteem gemonteerd bestaande uit sleepgoten, vier sleepschoenen en vier cilinders.
Animatie ‘skidding’ systeem.
In de ontvangstschacht wordt de volgwagen gedemonteerd, uitgehesen en afgevoerd. De ontmanteling van de tunnelboormachine nadert hiermee het einde. In anderhalf jaar heeft de tunnelboormachine Gaia twee lange tunnelbuizen voor de RijnlandRoute geboord.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907