Het laatste deel van de Centrumroute dat wordt aangepakt is het Schuttersveld. De impressie geeft het eindbeeld weer zoals het er in 2023 uit moet zien.

Bussen nog tot eind volgend jaar via Steenstraat

Zo lang het Schuttersveld nog niet opnieuw is ingericht, zullen de bussen naar Leiden Centraal vanaf de Lammermarkt via de 2e Binnenvestgracht, Steenstraat en Stationsweg blijven rijden. Dat schrijft wethouder Ashley North in een brief aan de gemeenteraad, waarin hij een update geeft over de aanleg van de Centrumroute.

De Centrumroute is het traject van Leiden Lammenschans naar Leiden Centraal, waarbij eerst de Lammenschansweg, de Jan van Houtbrug en de Geregracht op de schop gingen en vervolgens de Hooigracht. Sinds dit voorjaar werkt de gemeente aan de herinrichting van de Langegracht. Daarbij wordt ook een stuk van de Oude Herengracht meegenomen.

De noordelijke helft van de Langegracht is voor 3 oktober klaar. Daarna start de zuidzijde. In het voorjaar van 2022 moet de herinrichting een feit zijn en gaan de R-net bussen van lijn 400 via de nieuwe HOV-route rijden. Dat staat voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer en zegt iets over de (voorspelbaarheid van) de reistijd.

Het sluitstuk van de Centrumroute is de herinrichting van het Schuttersveld. Die start begin volgend jaar en is eind 2022 klaar. Pas dan kunnen ook de stadsbussen uit de Breestraat worden geweerd. Die gaan dan via het nieuwe Hooigracht – Langegracht tracĂ© (HoLa). Plus het Schuttersveld dus. Tot die tijd blijven ze rijden via de huidige route.

Verdwenen auto’s
Bij de herinrichting van de Pelikaanstraat, nodig vanwege de nieuwe Garenmarkt parkeergarage, is iets opmerkelijks gebeurd. Omdat de gemeente aan de raad had beloofd om het effect van het afsluiten van de Pelikaanstraat de monitoren, zijn er voor en na de ingreep verkeerstellingen gehouden. Verkeer dat vanaf de Hooigracht richting de Pelikaanstraat afsloeg is na de herinrichting gehalveerd van 6.000 naar 3.000 voertuigen per dag.

De verwachting was dat bijna al die auto’s via de Oranjeboomstraat, het Levendaal en de Zijlsingel zouden gaan rijden, maar dat gebeurde niet. Slechts 1.000 van de 3.000 kozen die omleidingsroute. Van de overige 2.000 voertuigen heeft de gemeente niet kunnen herleiden hoe ze zijn gaan rijden, maar de vrolijke conclusie die wethouder North eruit trekt is dat in elk geval duizenden auto’s niet meer door het centrum rijden.

Zijlsingel
Het verkeer op de Zijlsingel richting het noorden is in de meetperiode wel een stuk drukker geworden. De gemeente telde er in de meetperiode circa 4.500 extra voertuigen per dag. Daarvan komen er zo’n 1.000 van het Levendaal, 2.000 via de Ir. Driessenstraat en nog eens 1.500 uit de wijk zelf.

Leiden Politiek


Studio
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

×