De bouw van het nieuwe viaduct over de A44 en het eerste deel van de fietstunnel bij de aansluiting Leiden-West zijn de afgelopen twee jaar op beeld vastgelegd en nu te zien in een 61 seconden durende timelaps.
In het project zijn ruim 740 funderingspalen aangebracht en 325 damwandplanken ingetrild. Volgens de inventarislijst is ongeveer 11.000 kuub grond ontgraven en 5.000 kuub beton gestort, één kuub beton weegt maar liefst 2.400 kilogram. Ook zijn er nog 68 prefab betonnen liggers gelegd van 60 tot 75 ton en een lengte van 27 tot 34 meter.
Fasering
Op de A44 is eerst aan de westkant van de viaducten gebouwd, en daarna aan de oostkant. Op de timelapse is ook te zien dat aan de westkant gewerkt wordt aan de fietstunnel met het ontgraven van het gebied en het bouwen van de tunnel zelf. In sneltreinvaart volgen de werkzaamheden elkaar op: bekisting aanbrengen, beton storten, damwanden verwijderen, zand aanvullen, liggers leggen, asfalteren, belijnen. Nadat de westzijde van het project gereed kwam, zijn de werkzaamheden aan de oostkant begonnen.
Einde diamantaansluiting
De timelapse stopt net voor het asfalteren. Dat gebeurt in de komende weken. Op 17 juli wordt de rijbaan richting Amsterdam in gebruik genomen. Een maand later zijn de werkzaamheden op de rijbaan richting Den Haag gereed. In september wordt er gebouwd aan het definitieve verkeersknooppunt in Leiden-West. De divergerende diamantaansluiting komt dan te vervallen. Het bouwen aan de fietstunnel duurt nog tot en met de zomer 2022.
(Afspeeltip: Via instellingen is de snelheid van de video aan te passen).
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907