Leidse ondernemers trekken aan de bel: emissievrije stadsdistributie komt in gevaar als de gemeente de Trekvlietbrug verlaagt.
Vanaf 2025 mag een groot deel van het wagenpark de stad niet meer. Vrachtwagens die op fossiele brandstof rijden, en dat zijn er nog veel, mogen winkels en bedrijven in de binnenstad dan niet langer bevoorraden. Elektrische wagens en transport via het water zijn aangewezen alternatieven. Maar, vrezen de ondernemers, als de gemeente de Trekvlietbrug verlaagt, wordt dat een lastig verhaal.
Tegenstrijdigheid wekt irritatie
Volgens Gideon van den Bosch, bestuurslid ondernemersvereniging Roosevelt en Trekvliet, leidt deze tegenstrijdigheid in de mobiliteitsplannen van het stadsbestuur tot irritatie bij de ondernemers. “Door het ontbreken van visie en onderzoek van de gemeente maken we toelevering en overslag over water voor de komende vijftig jaar onmogelijk.”
Terwijl het volgens Van den Bosch helemaal niet zo moeilijk is. “Om de binnenstad te ontlasten zien wij een eenvoudige en duurzame oplossing. Maak gebruik van het water in Leiden. Met een laad- en losoverslagpunt vóór de Trekvlietbrug kunnen de transporteurs over water prima de binnenstad bevoorraden.”
Toezeggingen niet nagekomen
De huidige loswal bij de Trekvlietbrug of een nieuwe loswal bij de Vlietzone zijn daar, aldus Van den Bosch, uitermate geschikt voor. “Zo kan ons watergebonden bedrijventerrein de Rooseveltstraat-Trekvliet zijn functie als duurzame ontwikkellocatie behouden. Een alternatief is dat de Trekvlietbrug toch zijn functie als beweegbare brug behoudt, waarbij op gezette venstertijden de brug geopend wordt.”
Want in de nieuwe herinrichtingsplannen wordt de brug niet alleen verlaagd maar ook vastgemaakt. De ondernemers, provincie en gemeente zijn hier al langer over in gesprek. Maar meldt Van den Bosch: “Helaas is gebleken dat de verhoging van de Trekvlietbrug er, ondanks toezeggingen van gemeente en provincie in 2014, niet gaat komen.”
Integrale visie nodig
De verhoging kan volgens de gemeente leiden tot teveel druk op het riool en leidingen waardoor deze kapot kan gaan. Verplaatsen van deze leidingen vinden de gemeente en provincie een te kostbare oplossing. Als de brug dan ook niet meer open kan wordt duurzame bevoorrading van de bedrijven en de binnenstad over water zeer beperkt, vrezen de ondernemers.
Ze roepen de politiek en verantwoordelijk wethouder Ashley North (GroenLinks) daarom op om duidelijk te scheppen voor de ondernemers in de stad. Willem-Jan Zirkzee, voorzitter van Bedrijvig Leiden, dringt er bij de politiek op aan: “zorg dat de stad bereikbaar blijft voor ondernemers.” Een integrale visie op vervoer over water is daarbij noodzakelijk ‘om te voorkomen dat we in de toekomst vaker tegen dit soort kwesties aanlopen’.
Duurzaamheid Economie Leiden
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907