Boa's door de Leidse grachten: 'Veel meldingen van overlast'

“Goedemiddag! Kunnen jullie iets langzamer varen?” De Leidse boa Hans Hoogstraten maant de schipper van een bootje om het wat rustiger aan te doen. Hans is één van de vijf buitengewoon opsporingsambtenaren van de gemeente Leiden die dit vaarseizoen bij wijze van proef ook vanaf het water werken. Mediapartner Omroep West stapte aan boord van de Leidse boa-boot.

“We gaan nu eerst de Nieuwe Rijn op”, vertelt Hans nadat hij samen met een collega is vertrokken in hun surveillanceboot. “Dat is een locatie waar we veel meldingen over krijgen, vooral van boten die te snel varen. Dat levert golven op en dat kan een probleem voor woonboten worden, die gaan dan schommelen.” Op een gegeven moment kunnen de aansluitingen van licht, gas en water die naar de wal lopen beschadigd raken, vertelt hij. “De bewoners hebben ook bordjes opgehangen met het verzoek om langzaam te varen.”

Al snel daarna komt er een bootje met een behoorlijke snelheid aan. Vier mensen genieten deze vrijdagochtend van het zonnetje. Hans spreekt de schipper aan. “U vaart te hard. Op alle woonboten staat de vraag of u hier alstublieft zes kilometer per uur wilt varen, wandeltempo. U veroorzaakt behoorlijke golven, en dat is niet de bedoeling. Vaar rustig door de stad.” De opvarenden hebben begrip voor de opmerking van Hans en zetten hun tochtje een stukje langzamer voort.

Niet direct boetes
Snelheid is één van de dingen waar Hans en zijn collega’s op letten als ze op het water zijn. “Wij merken dat het hard nodig is, omdat we veel meldingen van overlast krijgen en het wordt steeds drukker op het water. In het weekend liggen de grachten hier vol”, vertelt hij terwijl we door het centrum van Leiden varen. “Sommige mensen kennen de regels op het water niet zo goed. Wij spreken ze eerst aan en leggen de regels dan uit. Vaak wordt dat een heel leuk gesprek. We leggen uit dat de boetes best hoog zijn.”

Artikel gaat verder onder de foto

Niet in alle gevallen worden direct bekeuringen uitgedeeld. De opsporingsambtenaren gaan eerst in gesprek om het probleem op te lossen. Mensen die het te bont maken krijgen wel een bekeuring, of worden geregistreerd. “De volgende keer dat we hen dan weer tegenkomen, kunnen ze wel een boete verwachten. Daarna houden ze zich vaak wel aan de regels”, zegt Hans.

Harde muziek en wildplassen
“Gisteren heb ik drie jonge jongens staande gehouden in een rubber bootje met een motortje van zes pk erachter”, gaat Hans verder. “Die bootjes kunnen daardoor harder dan dertien kilometer. De jongens waren 14 en 15 jaar, terwijl je daarvoor 16 moet zijn. De boete is dan 220 euro en we hebben ook een gesprek met hun ouders gehad. Ze zeiden meteen dat de motor begrensd wordt.”

Een ander probleem is dat er soms in het water wordt geplast en afval overboord wordt gegooid. Ook harde muziek is bewoners van de Leidse grachten een doorn in het oog. “Mensen zijn een dagje uit, zetten een muziekje aan. Maar als het te hard is, dan is het vervelend voor de omwonenden. Dan spreken wij de mensen aan en vertellen we wat de overlast is. Vaak begrijpen ze het wel en gaat de muziek zachter. En als mensen overduidelijk dronken aan het varen zijn, melden we dat bij de politie en die gaat daar verder mee aan de slag.”

Gezonken bootje
Een stuk verderop ligt een half gezonken bootje langs de kant. “Die is doormidden gebroken. Dat kan schade aan de kant toebrengen. Daarom hangen wij daar een brief met bestuursdwang aan”, zegt Hans. “Als de eigenaar de boot niet zelf weghaalt, gaan we hem op een gegeven moment lichten en brengen we hem naar een opslag. Daar blijft hij dertien weken liggen. De eigenaar kan hem tegen betaling ophalen en anders wordt hij vernietigd.”

Artikel gaat verder onder de foto

“Er ligt een dode eend daar”, roept een vrouw vanuit een kano als Hans en zijn collega voorbij komen. De boa’s bedanken haar voor de melding. “We gaan zo even kijken en dan proberen hem eruit te halen.”

Proef geslaagd?
Ook kunnen de boa’s nu controleren of afgemeerde vaartuigen over een geldige ligplaatsvergunning beschikken. Zo niet, kan ook daar op worden gehandhaafd. De proef van het ministerie duurt tot het eind van het vaarseizoen. “Hij is geslaagd als we minder meldingen van overlast hebben gekregen”, zegt Hans. “Daar gaan we voor.”

112 Sleutelstad Leiden


Studio
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

×