Het woningcomplex aan de Bachlaan. (Foto: Lieuwe van Slooten).

Bewoners Bachstraat hekelen verhuurder: 'Kom hier niet wonen'

Meerdere bewoners van het appartementencomplex Statenhof aan de Bachstraat klagen steen en been over de verhuurder Service Today. Ze zeggen dat onderhoud lang op zich laat wachten, de communicatie stroef verloopt en dat ze servicekosten betalen voor service die niet geleverd wordt. De verhuurder herkent zich niet in de klachten van de bewoners.

Bij aankomst is het even zoeken naar de ingang van het gebouw. Nergens staat de naam van de flat of de nummers van de straat. “Ik kom wel naar beneden”, zegt bewoner Frenk Hartog door de telefoon. “Je bent niet de enige die de ingang niet kan vinden.” Binnen is het bukken in de gang. Kabels en leidingen hangen erg laag en los in het plafond, in sommige delen van de smalle gang en in het trappenhuis doet het licht het ook niet.

Bij Frenk binnen hebben meerdere bewoners zich verzameld. Naast koffie, staat er ook een schaal koekjes op tafel. Zogeheten kletsmajoors. Maar de echte kletsmajoors zijn de bewoners zelf. Ze buitelen over elkaar heen van de verhalen die ze maar al te graag delen. Behalve Frenk wil niemand bij naam genoemd worden. Uit vrees voor de verhuurder.

Niks
De grootste klachten ontstonden toen er begin dit jaar een grote verbouwing in het complex met 62 appartementen plaatsvond. Ruimtes die op de begane grond leeg stonden, zijn verbouwd tot nieuwe appartementen. “Dat maakte zoveel lawaai dat je nauwelijks met elkaar kon praten”, zegt een van de bewoners die graag anoniem blijft.

In die tijd moest ze thuiswerken, maar door de herrie kon ze zich niet concentreren. “Toen ik erover belde, vroeg een medewerker van Service Today of ik naar een andere ruimte kon gaan omdat diegene mij door het geluid niet kon verstaan. Toch werd er niks aan gedaan.”

  • De ingang van het wooncomplex
    De ingang van het wooncomplex
  • In de gang doet het licht het niet overal. Daarnaast is het plafond niet afgewerkt.
    In de gang doet het licht het niet overal. Daarnaast is het plafond niet afgewerkt.
  • De badkamerdeur van een van de bewoners. Al een jaar proberen ze daar een nieuwe voor te krijgen.
    De badkamerdeur van een van de bewoners. Al een jaar proberen ze daar een nieuwe voor te krijgen.

Rommel
Inmiddels zijn de appartementen op de begane grond opgeleverd en klaar om verhuurd te worden. “Het complex is sinds kort bij ons in beheer”, laat Service Today weten aan Sleutelstad. “Er wordt een renovatieslag gemaakt waarbij het geheel weer van deze tijd wordt gemaakt. In dat kader zijn ruimten die in het verleden leeg stonden op de begane grond getransformeerd tot extra woonruimten. Dit om tegemoet te komen aan het grote landelijke woningtekort.”

Ondanks dat de verhuurder druk bezig is de woningen te renoveren, zijn er nog steeds problemen. Bijvoorbeeld met de inpandige stalling voor fietsen en scooters. Die is er nog wel, maar voor veel bewoners eigenlijk ook weer niet. Als Frenk de ruimte laat zien blijkt wel waarom. Er staan twee scooters, een paar fietsen en er ligt een hoop rommel. “Eerst was de stalling meer dan twee keer zo groot doordat er een aparte ruimte was voor scootmobielen en scooters. Nu is dat weg en is de ruimte zo klein dat bijna iedereen zijn fiets buiten moet zetten”, zegt Frenk.

Slot
Een van de oudere bewoners vertelt dat de flat vroeger te boek stond als serviceflat. “Er was een receptie, een huismeester en een nachtwacht”, zegt ze. “Daar betaalde je ook voor, maar dat is nu allemaal weg.” Wat niet verdwenen is, dat zijn de servicekosten die in rekening worden gebracht aan de bewoners. “De personeelskosten voor de zorg zijn wel minder geworden, maar de andere service kosten zijn verhoogd met het bedrag dat de zorgkosten omlaag zijn gegaan”, zegt Frenk. Zo betalen ze zo’n driehonderd euro bovenop de kale huur en de kosten voor gas, water en licht.

De oudere bewoner zit ook in de bewonerscommissie en merkt dat het leven in het complex voor veel ouderen steeds lastiger wordt. Zo kunnen reparatieverzoeken gemeld worden via een online portal. “Maar veel ouderen zijn niet goed met een computer en komen daar niet uit”, zegt ze. “Daarnaast voelden we ons tijdens de verbouwing erg onveilig. De deuren waren niet op slot en je kon zo naar binnen lopen.” Voor de jonge generatie is dit eigenlijk de grootste frustratie. “Het voelt alsof ze de oudere bewoners eruit willen werken.”

Interpretatieverschillen
Service Today herkent zich niet in de geluiden van de bewoners. Zo zeggen ze dat ruimte voor fietsen en scooters ‘nog gewoon beschikbaar’ is. Verder ontkennen ze servicekosten in rekening te brengen voor zorg die ze niet leveren. “We leveren geen zorg en brengen daar ook geen kosten voor in rekening. De bewoners huren van de verhuurder een in de huurovereenkomst omschreven appartement voor een overeengekomen huurprijs.”

Voor de trage communicatie hebben ze ook een verklaring. “Alle vragen, meldingen en reparatieverzoeken worden met gepaste urgentie afhankelijk van aard en omvang behandeld. Vanzelfsprekend kunnen er met zoveel bewoners en zoveel meningen interpretatieverschillen bestaan over de begrippen urgentie en tijd”, zo schrijft het bedrijf.

Roepen
Ondanks de antwoorden van de verhuurder, hebben de bewoners geen goed woord meer over voor Service Today. “Ik wil gewoon antwoord als ik een vraag heb. Niet dat ik daar vier maanden op moet wachten”, zegt een gefrustreerde bewoner. “Er kwamen laatst mensen met een makelaar een van de appartementen bezichtigen. Ik wilde bijna roepen dat ze hier niet moeten komen wonen.”

Leiden


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×