Het voorlopige ontwerp voor de ongelijkvloerse kruising is al enige tijd geleden afgerond. In het definitieve ontwerp verdwijnt ook het benzinestation.

Ongelijkvloerse kruising N11 maakt extra treinen naar Utrecht mogelijk

Over enkele jaren rijden er niet alleen in de spits vier treinen per uur van Leiden naar Utrecht en vice versa, maar de hele dag door. Daarover heeft de provincie Zuid-Holland overeenstemming bereikt met alle betrokken partijen. Om de extra treinen mogelijk te maken moet in Zoeterwoude de spoorwegovergang bij de Burgemeester Smeetsweg ongelijkvloers worden gemaakt.

Sinds half december vorig jaar rijden er op werkdagen tussen Leiden en Utrecht in de brede spits, dat is van circa 6.00 tot 10.00 uur en van 15.00 tot 20.00 uur, al vier treinen per uur in beide richtingen. De spoorlijn Leiden-Utrecht ligt op slappe veengrond, waardoor het niet makkelijk is om extra treinritten toe te voegen op dit traject. Eerder onderzoek wees uit dat maatregelen om de ondergrond van het spoor te versterken zeer kostbaar zijn.

Sprinters
Er is nu geen aanleiding om grote aanpassingen aan het spoor te doen om de baanstabiliteit te verbeteren. Wel stelt ProRail daarbij als voorwaarde dat er een systeem wordt aangebracht om de spoorbaanstabiliteit te monitoren. Daarnaast zullen er op werkdagen tot 20.00 uur alleen sprinters worden ingezet, omdat deze lichter zijn dan intercity’s. Een bijkomend voordeel hiervan is volgens de provincie dat de sprinters een gelijkvloerse instap en rolstoelvriendelijke toiletten hebben.

Ongelijkvloerse kruising
Om de frequentieverhoging in de brede spits mogelijk te maken, werden vorig jaar al verschillende spoorwegovergangen veiliger gemaakt en onbewaakte overwegen opgeheven. Voor de uitbreiding naar vier treinen per uur gedurende de hele dag is het ook noodzakelijk dat de kruising van het spoor met de Burgemeester Smeetsweg in Zoeterwoude ongelijkvloers gemaakt wordt.

Omdat de provinciale weg N11 op die locatie vlak langs het spoor loopt, wordt ook de kruising van de twee autowegen ongelijkvloers gemaakt door het bouwen van een viaduct. Daarmee wordt ook de doorstroming op de N11 bevorderd en worden de industrieterreinen Hoge Rijndijk, Grote Polder en Barre Polder beter bereikbaar. Naast het viaduct komt een fietstunnel die onder de N11 en het spoor doorgaat.

Station Hazerswoude-Rijndijk
Al in november 2020 stemde het Rijk in met de komst van het nieuwe station Hazerswoude-Rijndijk. Voorwaarde was wel dat er de hele dag vier keer per uur een trein gaat rijden. Nu die frequentieverhoging mogelijk wordt gemaakt, kan ook het plan voor het nieuwe station Hazerswoude-Rijndijk en de maatregelen om het station in te passen in de dienstregeling definitief door ProRail, de NS, de gemeente Alphen aan den Rijn en de provincie Zuid-Holland worden uitgewerkt.

Langgekoesterde wens
VVD-gedeputeerde Frederik Zevenbergen van de provincie Zuid-Holland spreekt van een langgekoesterde wens die nu in vervulling gaat door de afspraken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de regio Holland Rijnland, NS, ProRail en alle gemeenten langs het traject Leiden-Utrecht. “Reizigers kunnen straks op werkdagen van 6.00 tot tot 20.00 uur vier keer per uur met de trein tussen Leiden en Utrecht reizen. Doordat de trein vaker gaat rijden, wordt het steeds aantrekkelijker om hier gebruik van te maken.”

Samen met het nieuwe station Hazerswoude-Rijndijk waarover nu ook definitieve afspraken zijn gemaakt draagt het volgens Zevenbergen bij aan een nog betere ov-bereikbaarheid. “Maar voordat het zover is moet er nog veel werk worden verzet. Het kan mij niet snel genoeg gerealiseerd worden.” Door alle aanpassingen die noodzakelijk zijn, duurt het echter nog wel even voordat het daadwerkelijk zover is. Waarschijnlijk gaan de extra treinen pas in 2026 rijden.

Leiden Politiek Zoeterwoude


Studio
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

×