Knooppunt Hofvliet A4 en startschacht Corbulotunnel. (Foto RijnlandRoute).

Brand vertraagt oplevering Corbulotunnel tot herfst 2024

De Corbulotunnel gaat in de tweede helft van 2024 open voor verkeer. In juni dit jaar zorgde brand in twee loodsen op het werkterrein voor flinke vertraging. Bij de brand zijn technische installaties verloren gegaan, die speciaal aangeschaft en getest waren voor de tunnel.

Oorspronkelijk stond de oplevering van de tunnel voor eind 2022 gepland. “Vanaf het begin van de realisatie van de RijnlandRoute heeft kwaliteit van het werk boven het tijdsaspect gestaan”, zegt RijnlandRoute woordvoerder Marjolein Vellekoop. “Door een aantal factoren, waaronder de herstelwerkzaamheden door schade aan de betonnen wand van een tunnelbuis, de gevolgen van de coronacrisis en de brand, is de oplevering telkens opgeschoven.”

Over de oorzaak van de brand zegt Vellekoop: “De brand was dusdanig fel dat de oorzaak niet meer achterhalen is.”

Testen
De verwoeste installaties en onderdelen zijn opnieuw ingekocht en worden gemonteerd in de tunnel en verdiepte ligging. “Met name de levertijden van de bestelde onderdelen vormden een uitdaging bij het maken van de nieuwe planning voor de oplevering”, zegt Vellekoop. “Ook de oorlog in Oekraïne heeft invloed op de levering van onderdelen. De gevolgen zijn inmiddels met betrokken partijen afgestemd, waardoor de nieuwe planning bepaald kon worden, resulterend in de openstelling in de tweede helft van 2024.”

Het monteren en aansluiten van de laatste onderdelen duurt naar verwachting nog tot eind 2023. “Daarna kan het testproces gestart worden”, zegt Vellekoop. “Om niet nog meer tijd te verliezen, is besloten om met het testen van onderdelen die al wel beschikbaar zijn te starten vanaf eind april 2023. Uiteindelijk worden alle 54 deelinstallaties eerst los van elkaar getest en daarna ook in samenhang met elkaar.”

Aansluitingen open
De tunnel en verdiepte ligging zijn samen zo’n vier kilometer lang, waardoor één installatie al snel uit duizenden onderdelen kan bestaan. “Al met al kost het monteren en testen van al deze onderdelen dan ook flink wat tijd”, weet Vellekoop. “Wanneer alles naar behoren werkt, wordt de openstellingsvergunning aangevraagd. Dit vergunningenproces duurt ook een aantal maanden.”

Met de openstelling van de N434 Corbulotunnel ergens in de tweede helft van 2024 gaan ook de aansluitingen op de A4 en A44 open.

Advertentie

Maatschappij Regio RijnlandRoute


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×