De Breestraat. (Foto en video: Robbert van Cleef).

Auto eruit, fiets erin: maar is er straks ruimte voor de bussen?

Zorgen bij zowel reizigersorganisatie Rover als bij Fietsersbond Leiden over de plannen van de gemeente om het Leidse centrum verder autoluw te maken. Leiden is bezig met het aanpassen van de busroutes door de stad en dat is in een historisch centrum niet eenvoudig. Rover maakt zich zorgen over de bereikbaarheid van met name de Breestraat. De fietsersbond vindt dat er te weinig is gekeken naar de veiligheid van de fietser.

Leiden wil dat bezoekers van de stad zoveel mogelijk met de fiets of met ‘schoon’ openbaar vervoer komen. Tegelijkertijd is het de bedoeling dat de meeste bussen via de zogenaamde centrumroute gaan rijden. Die route gaat niet dwars door het centrum via de Breestraat, maar net om het oude centrum heen via de Hooigracht en de Langegracht. En dat is een pijnpunt voor Rover.

“De frequentie van de stadslijnen zou verdubbeld moeten worden”, schrijft Rover aan de gemeenteraad. “Hoe dat dan samen moet gaan met aanzienlijk verminderen van de bussen in de Breestraat is ons een raadsel. Waar moeten de extra bussen dan rijden?” Rover vraagt de gemeente Leiden haar openbaarvervoerbeleid te ‘optimaliseren’ en ‘degelijk af te stemmen’.

Verkeersriool
Op de planning staat bijvoorbeeld dat het grootste verkeersriool van Leiden, de Morsweg, autoluw wordt. In plaats van auto’s zouden daar de bussen moeten gaan rijden die nu nog via de Steenstraat en de Beestenmarkt de stad inrijden. De Fietsersbond is daar geen voorstander van omdat er juist veel fietsers gebruikmaken van de route Morsweg. De bond is wel blij met de afsluiting van de Morsweg en de Rijnzichtbrug voor autoverkeer.

Fietsersbond Leiden maakt zich zorgen over het ontbreken van de gevolgen van de plannen die er nu liggen voor het fietsverkeer. “Fietsende scholieren, studenten en forenzen zijn niet in beeld gebracht.” Rover is met name bang dat er te weinig bussen door de Breestraat zullen gaan. En daarmee zouden er dus minder bezoekers de binnenstad bereiken.

Volgens hun eigen berekeningen op basis van verschillende onderzoeken zouden er twintig bussen per uur door de Breestraat gaan rijden en dat is een stuk minder dan nu. Rover vraagt zicht af hoe je er als gemeente dan toch voor zorgt dat het aantal stadslijnen verdubbelt.

“Kijken wij met de blik van de ov-reiziger naar het tot nu toe gevoerde beleid, dan zien wij een brokkelig en weinig samenhangend geheel”, schrijft Rover. Zowel Rover als de Fietsersbond reageert op een verkeersonderzoek van een extern bureau dat onderzocht heeft of het verleggen van de verkeersroutes voor bussen wel haalbaar is. De gemeente Leiden denkt mede door dat onderzoek van wel.

Knelpunten
Wethouder Ashley North (GroenLinks) van mobiliteit is juist enthousiast over de uitkomsten van de verkeersonderzoeken. Er zouden de komende jaren door de groei van het verkeer en de bouw van circa 10.000 woningen in Leiden tot 2030 op meerdere plekken knelpunten ontstaan in wijken.

De maatregelen die nu genomen gaan worden om de bussen om te leiden en delen van het centrum autoluw te maken, gaan ervoor zorgen dat autoverkeer alternatieve routes gaat rijden. “Het blijkt dat de knelpunten die sowieso zouden ontstaan, gelijk met de te nemen maatregelen voor de autoluwe binnenstad opgelost kunnen worden”, aldus North. Het gaat om de wijken Stevenshof, Hoge en Lage Mors.

Eind december praat de gemeenteraad weer over de autoluwe binnenstad.

Leiden Maatschappij Politiek


Studio Leiden
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

Studio Leiderdorp
Sisalbaan 13
2352 AZ Leiderdorp

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×