Leerlingen van groep 7 uit Leiden en Den Haag kregen woensdag les van professoren van de Universiteit Leiden. De universiteit bood kinderen zo de mogelijkheid om kennis te maken met wetenschap en technologie. Het maakte deel uit van de activiteiten rond de 448e dies natalis (verjaardag) van de Universiteit Leiden. Om de lessen interactief te maken, moesten de kinderen ook opdrachten uitvoeren. Scholen konden zich hiervoor inschrijven, waarna een professor om elf uur ‘ s ochtends in toga langskwam.
De scholieren kregen onder meer les in wetenschappelijke onderwerpen als MRI-scans, aerodynamica en andere onderzoeksvelden die de professoren hun thuis noemden. Het is een leuk beeld: een geaccrediteerde onderzoeker die aan een elfjarige uitlegt hoe het menselijk brein werkt. Toch konden de kinderen het door een gesimplificeerd verhaal enigszins snappen. Ook werden er hulpmiddelen ingezet. Magneetjes bijvoorbeeld. Want bij MRI’s draait het om magnetisme. Een MRI-onderzoeker die voor een klas van de Katholieke Daltonschool De Leeuwerik stond, vond het opmerkelijk hoe scherp sommige vragen waren. “Heel bijzonder dat mij gevraagd werd hoe een baby een naam kan herkennen, of hoe dyslexie precies werkt in het brein.”
De dies natalis is een belangrijke dag voor de universiteit. Studenten en hoogleraren komen dan bijeen bij de Pieterskerk. Thema’s die een maatschappelijk en wetenschappelijk belang dienen, komen dan aan bod. Dit jaar opende rector magnificus Hester Bijl met een lezing waarin ze haar zorgen over de aardbeving in Turkije en Syrië deelde. Daarna spraken andere hoogleraren over zaken als inclusiviteit en hoe het huidige beleid in dat opzicht faalt. Ook werd er gesproken over thema’s als communicatie. Tussen de lezingen door was er live-muziek en werden er enkele eredoctoraten uitgedeeld aan professoren vanuit de hele wereld.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907