Foto: Onderzoeker Elena Essel met de 20.000 jaar oude hanger uit de Denisovagrot
Onderzoeker Elena Essel met de 20.000 jaar oude hanger uit de Denisovagrot. (Foto: Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology)

DNA gevonden op sieraad van 20.000 jaar oud

Een internationaal team van onderzoekers, onder leiding van de Leidse hoogleraar archeologie Marie Soressi, heeft op een hanger van ongeveer 20.000 jaar oud DNA-materiaal van een vrouw gevonden. Dat schrijven zij in een publicatie in het toonaangevende wetenschapsblad Nature. Volgens de wetenschappers is het de eerste keer dat genetisch materiaal is gebruikt om vast te stellen wie een bepaald object in het verre verleden gebruikt heeft.

De onderzoekers zeggen dat het is uitgesloten dat het DNA later op de hanger is beland. “Het was alleen dankzij de zeer nauwkeurige manier van werken van de archeologen die de opgraving deden, met handschoenen aan en gezichtsmaskers op, waardoor de succesvolle verwerving van dit oude menselijke DNA mogelijk was”, zegt geneticus Matthias Meyer in een verklaring.

Fosfaatbaden
Het oude sieraad hoefde niet te worden beschadigd om het DNA te verkrijgen. Het werd geweekt en gewassen in fosfaatbaden die steeds iets warmer waren. In het waswater zat het vrijgekomen genetische materiaal. Uit het DNA-materiaal valt niet veel af te leiden over wie de draagster van de hanger was. Wel lijkt ze genetisch verwant aan mensen uit Siberië en de oorspronkelijke inwoners van het Amerikaanse continent.

Grot
De hanger is gemaakt van de tand van een soort hert, een wapiti. Het sieraad komt uit de oude steentijd. Die begon enkele miljoenen jaren geleden en eindigde zo’n 12.000 jaar geleden rond de laatste ijstijd. De stenen werden door de vroege mensen die toen leefden gebruikt voor bijvoorbeeld een vuistbijl.

De versiering werd gevonden in de Denisovagrot, een belangrijke archeologische locatie in het oosten van Rusland. In en rond de grot zijn veel voorwerpen van tienduizenden jaren geleden opgegraven, waaronder naalden, versierselen en dierenbotten.

Leiden Maatschappij Science