Leiden is al een aantal jaren bezig met het project ‘duurzame wijkvernieuwing’ waarbij de stad steeds beter bestand is tegen klimaatverandering. Deze week heeft het stadsbestuur een besluit genomen over weer een wijk die aangepakt gaat worden: de Hoge Mors.
In een groot deel van die wijk wordt de vernieuwing van het riool gecombineerd met de aanleg van een groenere, duurzame en verkeersveilige inrichting. Onder de straten wordt een zogeheten ‘Drainage Infiltratie Transportriool’ aangelegd. Daarbij wordt het relatief schone regenwater gescheiden van het vuile afvalwater uit de woningen. Het regenwater stroomt vervolgens direct in nabijgelegen sloten.
Ook reguleert dit riool in droge en natte perioden het grondwater in de wijk, waardoor de ondergrond niet uitdroogt en de kans op wateroverlast kleiner is. Onder de grond wordt ook ruimte gereserveerd voor de aanleg van een toekomstig warmtenet.
Groen
Boven de grond krijgen de straten en stoepen een nieuwe inrichting en er wordt flink wat groen toegevoegd. “In totaal ruim 9.000 vierkante meter extra”, zegt wethouder Ashley North. “Daardoor wordt er straks meer water vastgehouden in de bodem en krijgt hittestress minder kans.” Het extra groen wordt aangelegd door grotere boomspiegels en extra heestervakken. In de bermen wordt een kruidenrijk grasmengsel ingezaaid.
Blik
Naast extra groen, verdwijnen er ook parkeerplaatsen in de wijk. Zo’n 135 stuks. Volgens wethouder North is dat geen probleem, omdat ook na het schrappen van de plekken de verkeersdruk onder de normen blijft.
Bomen
In de wijk wordt ook flink gebouwd en daarvoor moeten soms bomen gekapt worden. Voor het woningbouwproject Turkoois zijn bijvoorbeeld 33 bomen gesneuveld. Die worden deels gecompenseerd bij de nieuwe inrichting van het terrein rond Turkoois. Nog eens 24 bomen worden elders in de wijk aangeplant. Die komen bij de kruising van de Hoge Morsweg met de Turkooislaan. In totaal telt de wijk na afronding van alle werkzaamheden negentien bomen meer dan nu.
Wethouder Ashley North vertelt over de wijkvernieuwing in de Hoge Mors.
Fietsen
Bij de wijkvernieuwing worden ook de wegen aangepakt. Naast groener wordt de wijk ook verkeersveiliger. Onder meer door de aanleg van aparte fietspaden. Dat gebeurt bijvoorbeeld op de Smaragdlaan die aan twee kanten een vrijliggend eenrichtingsfietspad langs de weg krijgt. Die weg is daardoor dan ook alvast voorbereid op het extra fietsverkeer dat in de toekomst van de weg gebruik gaat maken als het Wernink-terrein is getransformeerd tot woonwijk met een spoortunnel naar de Hoge Mors.
Ook de Agaatlaan krijgt een vrijliggend fietspad. Dat loopt straks vanaf de kruising met de Smaragdlaan tot aan de Leeghwatertunnel. Ook de kruising Smaragdlaan – Agaatlaan wordt aangepast om deze veiliger te maken. Er komt een breed verkeerseiland tussen de rijbanen, zodat fietsers en voetgangers in twee delen kunnen oversteken.
Gemeenteraad
Het uitvoeringsbesluit wordt begin juli 2023 voorgelegd aan de gemeenteraad. De start van de uitvoering staat vervolgens gepland voor begin 2024. De werkzaamheden duren dan tot eind 2027.
Over fase 1 van dit project nam de gemeenteraad al eerder een besluit. Het gaat daarbij om het gebied rond het winkelcentrum waar het Diamantplein, het Granaatplein en de Onyxstraat onder vallen. Daar beginnen de werkzaamheden in september 2023. Volgens planning is die eerste fase dan in het voorjaar van 2024 klaar.
Duurzaamheid Leiden Politiek Duurzame WijkvernieuwingSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907