Schiphol wilde er al niet mee doorgaan, maar het kabinet ziet nu definitief af van de komst van een nieuwe start- en landingsbaan bij de luchthaven. De landingsbaan, gelegen naast de huidige Kaagbaan, wordt ook wel de parallelle of tweede Kaagbaan genoemd. De aangewezen grond komt nu beschikbaar voor woningen.
Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat schrapt de reservering van een stuk grond in de gemeente Haarlemmermeer dat bestemd was voor de tweede Kaagbaan. Hiermee wordt definitief een streep gezet door de plannen voor een nieuwe start- en landingsbaan. Schiphol gaf eerder dit jaar al aan dat zij niet door wilde gaan met de nieuwe baan, omdat de luchthaven de geluidshinder wil verminderen.
Voor de gemeente Oegstgeest is dit goed nieuws. De gemeente ervaart al last van het huidige vliegverkeer en is blij dat het niet zal toenemen met een tweede baan. “We zijn blij dat de minister eindelijk duidelijkheid heeft gegeven door de tweede Kaagbaan te schrappen. Gezien het gemeenschappelijke belang om de overlast van Schiphol terug te dringen, was de aanleg per definitie niet meer aan de orde,” zegt een woordvoeder van de gemeente.
Het besluit om geen tweede Kaagbaan te bouwen, haalt daarentegen nog niet de overlast weg die de gemeente nu al ervaart. “Met alleen de eerste Kaagbaan hebben we als gemeente al grote zorgen over de geluidsoverlast in onze regio”, aldus de gemeente. “We praten dan ook graag met de minister over het verder terugdringen van de overlast.” De gemeente praat als lid van de Omgevingsraad Schiphol mee over de toekomst van de luchthaven.
Nu de reservering van de grond geschrapt is, wordt het gebied weer beschikbaar voor het naastgelegen dorp Rijsenhout. Dit dorp, gelegen in de gemeente Haarlemmermeer, heeft al langere tijd tegen de komst van een nieuwe baan geprotesteerd. In het gebied worden in de toekomst huizen gebouwd.
Economie Maatschappij OegstgeestSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907