Een groep ervaringsdeskundigen, medewerkers van de gemeente en het Taalhuis lezen lastige gemeentelijke brieven. (Foto: Sleutelstad)

Gemeente Oegstgeest herschrijft lastige brieven in de brievenwasserette

Een brief van de gemeente moet voor iedere inwoner goed leesbaar zijn. Ook voor inwoners die laaggeletterd zijn of die Nederlands als tweede taal hebben. Daarom organiseerde de gemeente Oegstgeest, in samenwerking met Taalhuis Bibliotheek Bollenstreek, de eerste brievenwasserette in de regio.

In de wasserette worden lastige brieven herschreven, zodat ze makkelijker leesbaar worden. Een groep ervaringsdeskundigen, medewerkers van de gemeente en van het Taalhuis bekeken meerdere gemeentelijke brieven, lastige brieven waar de gemeente veel vragen over heeft gekregen.

Onderzoek Geletterdheid in Zicht uit 2019, in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, laat zien dat het in Oegstgeest om zo’n 13 procent van alle inwoners gaat. Volgens wethouder Tim van Tongeren ligt dat voor een deel aan de statushouders die de gemeente opvangt. Ook realiseert de wethouder zich dat landelijk zo’n twee derde van de laaggeletterden, mensen zijn met een Nederlandse achtergrond.

Oegstgeest werkt al langer aan het goed toegankelijk maken van informatie. De gemeente doet mee aan het Taalpact Bollenstreek & Oegstgeest. Daarin staan doelen en afspraken over het gebruik van helder en eenvoudig taalgebruik. Medewerkers hebben schrijftrainingen gevolgd en veel standaardbrieven zijn herschreven. Wethouder Tim van Tongeren roept de inwoners op om contact op te nemen met de gemeente als er een brief niet duidelijk leesbaar is. De ambtenaren kunnen dan de inhoud toelichten.

Advertentie

Maatschappij Oegstgeest


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×