In de Leidse binnenstad slingeren duizenden fietsen rond op plekken waar ze voor veel overlast zorgen. (Foto: Robbert Beurse)
In de Leidse binnenstad slingeren duizenden fietsen rond op plekken waar ze voor veel overlast zorgen. Bijvoorbeeld op een blindengeleidestrook. (Foto: Robbert Beurse)

Leiden heft duizend autoparkeerplaatsen op voor achtduizend fietsplekken

Leiden gaat aan de slag met het vergroten van het aantal fietsparkeerplekken in de binnenstad. Er wordt begonnen met de meest urgente knelpunten. Daar komen extra fietsenrekken of fietsnietjes, beugels waar je je fiets tegenaan kunt zetten.

Wrak- en weesfietsen worden voortaan overal in het centrum verwijderd. Ook wordt de samenwerking gezocht met partijen in de stad van wie de stalling of andere ruimte mogelijk gebruikt kan worden voor fietsparkeren.

Het staat allemaal in het Uitvoeringsplan fietsparkeren binnenstad. Om de nieuwe regels in goede banen te leiden neemt de gemeente twee extra handhavers aan. Ook wordt voor 70.000 euro een extra vrachtwagen aangeschaft.

“Het is belangrijk dat er in het centrum van Leiden voldoende plekken zijn waar mensen op een goede manier hun fiets kunnen stallen”, zegt duoraadslid Albert Brink van de ChristenUnie. De overlast die rondslingerende fietsen in de binnenstad veroorzaken storen hem al langer. “Omdat er te weinig plekken zijn, kunnen mensen kunnen hun fiets vaak niet kwijt. Dan zetten ze hem op de stoep of in een steeg. Mensen die minder mobiel zijn kunnen er dan niet langs”, zegt Brink nadat hij het Uitvoeringsplan fietsparkeren binnenstad in ontvangst heeft genomen uit handen van wethouder Ashley North. Die laatste vond het passend om het plan aan Brink te overhandigen, aangezien die vaak op maatregelen heeft aangedrongen.

Wethouder Ashley North overhandigt zijn uitvoeringsplan fietsparkeren aan duoraadslid Albert Brink van de ChristenUnie die vaak aandacht vroeg voor dat onderwerp. 

Ambitieus
Leiden heeft in de binnenstad behoefte aan circa 16.000 stallingsplekken voor fietsen. Er zijn er momenteel maar 8.000 en dus is er werk aan de winkel. “We moeten zorgen voor voldoende plekken. Dat kan met fietsklemmen of bijvoorbeeld nietjes”, zegt Brink. “Maar we hebben dus 8.000 plekken tekort, dus dat oplossen is ambitieus.” Hij vindt het best knap hoeveel plekken er al gevonden zijn.

Die plekken komen door de hele binnenstad. Om te beginnen wordt dus een flinke slag gemaakt met de ondergrondse fietsenstalling aan de Breestraat. Onder het project ‘Hof van Zurloh’ komt plek voor 350 fietsen. Die stalling gaat binnenkort open. Verder wordt momenteel gewerkt aan de plannen voor een extra stalling bij de Hartebrugkerk. Ook die is goed voor 350 plekken. In de pop-up-fietsenstallingen die op zaterdagen worden neergezet op de Steenschuur, de Nieuwe Rijn en de Lange Mare verdubbelt het aantal plekken van 225 naar 450 stallingsplekken.

Duizend parkeerplaatsen
“En daar waar de parkeerdruk het toelaat, gaan we autoparkeerplaatsen opheffen”, zegt North. De wethouder wil de komende jaren in totaal duizend autoparkeerplekken in het centrum opheffen. “Op één autoparkeerplek passen acht fietsen, dus reken maar uit.” Het opheffen van zoveel autoparkeerplaatsen is volgens North overigens geen nieuws. “Dat hebben we al besloten bij het programma Autoluwe Binnenstad. Dat doen we om de leefkwaliteit in de binnenstad te vergroten met meer ruimte voor groen en ontspanning en voldoende ruimte voor fietsers en voetgangers.”

Wrak- en weesfietsen
In de binnenstad gaat de gemeente vanaf 1 januari aanstaande ook wrak- en weesfietsen weghalen. Een wrakfiets is in de ogen van de gemeente een fiets met twee of meer gebreken. Een weesfiets is een fiets die meer dan vier weken in de openbare ruimte staat, zonder dat sprake is van gebruik. Het regime van ‘Fiets fout = Fiets weg’ dat geldt bij de stations, wordt vooralsnog niet ingevoerd in het centrum.

Warenhuis
Een fiets die zomaar op de stoep wordt neergezet, wordt niet weggehaald. Dat kan ook niet, want het is niet verboden. Wel gaat de gemeente proberen om fietsers er met campagnes op te wijzen dat ze de stallingen of fietsnietjes moeten gebruiken. Een rijwiel dat in de weg staat, kan wel in beslag genomen worden, want dat mag niet. “Dat staat zo in onze Algemene Plaatselijke Verordening (APV)”, zegt North. Leiden gaat foutgestalde fietsen overigens niet meteen weghalen. “We zetten ze eerst op een goede plek. Pas als ‘ie er na vier weken nog staat, wordt deze naar Het Warenhuis op Bedrijventerrein de Waard gebracht. Daar kunnen mensen hem dan tegen betaling weer ophalen.”

Advertentie

Duurzaamheid Leiden Autoluwe Binnenstad


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×