De route tussen de Schipholweg, de Morssingel, de Morsweg en de Rijnzichtbrug tot aan de Haagweg wordt over enkele jaren opnieuw vormgegeven. Belangrijke punten uit de plan zijn het weren van het autoverkeer uit de Morsweg en de Rijnzichtbrug. Daarvoor in de plaats komen wel vierhonderd bussen.
Er wordt al jaren gesproken over de verkeersmaatregelen in het gebied, maar nu komt de uitvoering daadwerkelijk in zicht. Dat heeft alles te maken met de autoluwe binnenstad die Leiden nastreeft en waarbij onder andere de afsluiting is voorzien van de Turfmarkt. Zonder maatregelen zou al dat verkeer ook via de Morssingel en de Morsweg gaan rijden en dat is nu al een groot verkeersriool.
Als de nu voorliggende maatregelen over enkele jaren zijn uitgevoerd, verplaatst veel van het het autoverkeer zich volgens de berekeningen van de gemeente naar het westen van de stad. Het gaat dan meer specifiek om de Doctor Lelylaan, de Plesmanlaan, de Haagse Schouwweg en de Stevenshofdreef. Die wegen worden sowieso een stuk drukker. Ondanks de opening van de RijnlandRoute komende zomer. Dat heeft te maken met de vele woningbouwplannen aan die kant van de stad.
Verkeerskundige Marius van Putten van de gemeente Leiden vertelt wat er gaat gebeuren en waarom dat nodig is.
De auto’s verdwijnen door de nieuwe route niet helemaal uit Transvaal. Bewoners hopen dat ze met behulp van kentekenregistratie gebruik kunnen blijven maken van de Rijnzichtbrug, maar daar lijkt het vooralsnog niet op. “Terwijl dat wel was beloofd”, zegt Sjoerd Schipaanboord. De oud-wijkvoorzitter is teleurgesteld in de antwoorden die hij woensdagavond kreeg tijdens een informatieavond in Paviljoen The Field naast de Plesmantunnel. Daar presenteerde de gemeente het eerste ontwerp van de aangepaste route.
In het ontwerp (boven) is ruimte voor meer groen, een voetpad en een fietspad in twee richtingen langs het water van de Morssingel. Onder een impressie van de Morsweg na herinrichting. Links het gebied waar het om gaat.
Schipaanboord: “Dat is eerder wel door de gemeente beloofd. Als de proef in het Pieterskwartier zou slagen, konden wij als bewoners op zo’n zelfde manier de wijk in en uit via de Rijnzichtbrug. Verkeerskundige Marius van Putten van de gemeente Leiden zei weliswaar dat hierover nog geen besluiten zijn genomen, maar het heeft er alle schijn van dat bewoners moeten kiezen tussen het spoortunneltje aan het einde van de Morsweg om zo via de Lage Mors de wijk te verlaten of anders aan de andere kant via de Willem de Zwijgerlaan. “Als je dan bijvoorbeeld naar de Lorentzhof wilt, moet je om heel Leiden heen rijden”, merkte een van de aanwezigen op. “Een gevolg van afsluiten is inderdaad omrijden”, merkte Van Putten vervolgens op.
Bewoner Sjoerd Schipaanboord is best tevreden over de plannen die de gemeente nu heeft gepresenteerd. Wel wil hij heel graag dat bewoners met behulp van kentekenregistratie gebruik mogen blijven maken van de Rijnzichtbrug.
Als het verkeer een andere route gaat rijden, ondergaat met name de Morsweg een metamorfose. De straat wordt een meter smaller, waardoor er meer ruimte ontstaan voor vergroening. Waarschijnlijk blijft dat wel beperkt tot hier en daar een boom, aangevuld met geveltuintjes, maar daar wordt ook nog op gestudeerd. Veel hangt ook af van afspraken die de gemeente nog wil maken met bewoners van het eerste deel van de Morsweg, tussen de Morssingel en de Rijnzichtbrug. Daar wordt nu ook nog geparkeerd en de gemeente hoopt dat die auto’s een plek kunnen krijgen in de nieuw te bouwen ondergrondse parkeergarage op de plek waar nu nog de demontabele Morspoortgarage staat. Daar bovenop komt dan nieuwbouw.
De komende tijd worden er nog meer bijeenkomsten gehouden. Bewoners, maar ook de rest van de stad worden bijvoorbeeld nog uitgenodigd voor een digitale meedenksessie. Vanaf woensdag 14 februari staat het ontwerp ook op participatieplatform doemee.leiden.nl. Daar wordt het ontwerp dan ook toegelicht.
Leiden Maatschappij mors
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907