Bewoners rond het Galgewater in Leiden voelen zich overvallen door de uitbreidingsplannen van Vlot Grand Café. Eigenaar Erik van Moorsel heeft bij de gemeente een plan ingediend voor een nieuwe drijvende horecagelegenheid. Uit de aanvraag blijkt het te gaan om een drie keer zo groot glazen restaurant langs de kade van de Prinsessekade.
“Het wordt volgens zijn tekeningen een drijvend glazen horecapaleis”, zegt Ron Zandvliet die namens de omwonenden spreekt. “Er is met de bewoners helemaal niets voorgelegd of besproken. Deze gang van zaken betreuren wij als bewoners ten zeerste. Zo ga je als goede buren niet met elkaar om.” De omwonenden maken bezwaar tegen de uitbreidingsplannen en hebben inmiddels een zienswijze bij de gemeente ingediend. “Zo laten we weten niet gediend te zijn van deze plannen in de huidige omvang. Hij wil namelijk een mega glazen Vlot van vijftig meter lang afmeren”, zegt Zandvliet.
Overbuurman Ron Zandvliet heeft mede namens ruim tweehonderd omwonenden een zienswijze tegen de plannen van Vlot ingediend bij de gemeente Leiden.
In het plan dat de ondernemer bij de gemeente heeft ingediend, staat ook dat het nieuwe grote Vlot doordeweeks tot 01.00 uur en in het weekend tot 02.00 uur open wil zijn. Zandvliet: “De sluitingstijd van het huidige Vlot Grand Café is door de gemeente vastgesteld op 22.00 uur. Als Vlot tot in de nachtelijke uren open is, leidt dat tot veel extra geluidsoverlast en fietsparkeerproblemen in de buurt.” Er is al genoeg horeca in de directe omgeving tot diep in de nacht open, zo betogen de bewoners.
In de zienswijze van omwonenden is deze tekening opgenomen van de nieuwe gevel van Vlot.
Glazen doos
“Het nieuwe ontwerp van het Vlot past volgens ons ook in het niet in het beschermde stadsgezicht van het Galgewater en de Prinsessekade”, zegt Zandvliet. “Dit is een mooi stukje historisch Leiden.” Hij heeft samen met mede-omwonende Johan van der Hoef namens veel bewoners van het Galgewater een zienswijze ingediend bij het college van B&W van Leiden. “Wij willen gehoord worden en zijn bereid in gesprek te gaan met de ondernemer en de gemeente. Wij zijn niet tegen horeca maar wel tegen een horecapaleis in een grote glazen doos in ons mooie stukje Leiden.”
Ook schrijven de bezwaarmakers dat in het plan geen rekening wordt gehouden met de woonboten en historische schepen die in de directe omgeving aan het Galgewater en het Kort Galgewater liggen. “Die staan zelfs niet ingetekend in het plan. Hierdoor wordt ten onrechte de indruk gewekt dat de afstand tussen het horecaobject en bewoonde omgeving groter is dan deze in werkelijkheid is. De tekeningen zijn hiermee dus niet correct, waardoor het effect voor omwonenden niet juist kan worden beoordeeld.”
Ron Zandvliet kan met het huidige Grand Café goed leven, maar de plannen voor een nieuw ‘glazen horecapaleis’ zien hij en meer dan tweehonderd omwonenden niet zitten. (Foto: Felix Straatsma)
Kas-effect
Een ander bezwaar van de buren van Vlot richt zich op het maken van een bar in het souterrain. Die etage herbergt nu alleen de keuken en een toilet. “Als dat een bar en café wordt, zorgt dat onder water voor trillingen door bezoekers en muziek. Dat heeft effect op de natuur en het watersysteem met vissen en vogels, maar ook voor bewoners die in de aanwezige woonboten beneden het waterniveau wonen en slapen.” Tenslotte vreest de buurt voor een ‘kas-effect’ als de glazen horecavoorziening tot in de nachtelijke uren is verlicht.
Rondvaart
Sjaak Veringa van Rederij Oude Rijn ligt met zijn drijvende kantoor naast Vlot. “Ik ga niet verhuizen nee, maar dat hoorde ik inderdaad ook al”, zegt de 72-jarige schipper die nog niet van plan is om te stoppen met zijn rondvaartbedrijf. “Ik wist wel dat Erik met dat plan bezig is hoor. Hij begon al een jaar of twee, drie met het indienen van plannen bij de gemeente, maar die werden tot nu toe steeds afgewezen. Hij heeft me ook weleens gevraagd of ik niet weg wil of wil verkopen. Ik heb hem gevraagd om een voorstel op papier te zetten, maar dat is nooit gebeurd. Ik heb het eigenlijk ook nooit erg serieus genomen. Dat had ik misschien wel moeten doen.”
Oud Leiden
Naast de buren van Vlot is ook de Historische Vereniging Oude Leiden mordicus tegen de uitbreidingsplannen. “Er heeft niet alleen geen enkel overleg plaatsgevonden met de buurt, maar ook niet met andere belanghebbenden zoals het Waterambacht Leiden en Oud Leiden”, zegt vice-voorzitter Jan-Jaap de Haan van de HVOL. “Het is een uiterst ongelukkige manier van werken. Zeker als je de geschiedenis van horeca op of aan het water in Leiden kent. Dan mag je toch een actieve communicatieve houding verwachten.”
Vlot XL zou zo’n beetje de hele oever gaan bestrijken en het zicht op de Prinsessekade vanaf Galgewater wegnemen. Het zijn argumenten als deze waarmee in het verleden bijvoorbeeld het inmiddels gerealiseerde, maar flink aangepast, terras van Annie’s met succes is tegengehouden door genoemde organisaties.
Economie Leiden Maatschappij Uitbreiding VlotSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907