Wethouder Ashley North belooft dat geen enkele ondernemer in de problemen komt door de invoering van Zero Emissie Stadsdistributie. (Video: Chris de Waard)

Geen uitstel invoering Zero Emissie Stadsdistributie in Leiden

Het uitstellen van de emissievrije zone in Leiden zou niet eerlijk zijn tegenover de ondernemers die al hebben geïnvesteerd in elektrisch vervoer. Dat zegt wethouder Ashley North (GroenLinks, mobiliteit) in reactie op de bezwaren van een deel van de centrumondernemers.

Volgens veel bedrijven komt invoering van de Zero Emissie Stadsdistributie in het centrum van Leiden jaren te vroeg. Daardoor is het in elk geval voor veel ondernemers te duur, zijn er te weinig laadpalen en is er bovendien te weinig capaciteit op het stroomnet om al die extra elektrische voertuigen op te laden. Ze pleiten voor uitstel tot ten minste 2030. Dat komt er niet.

North weerspreekt een deel van de bezwaren en heeft een eenduidige oplossing voor problemen die zich wel echt voordoen. “Dan krijgen ondernemers een ontheffing en hoeven ze pas jaren later aan de voorwaarden te voldoen.” Dat geldt voor wie geen plek aan een laadpaal kan krijgen, maar ook voor ondernemers die een nieuwe elektrische bus nu niet kunnen betalen.

Wethouder North wil geen uitstel van de invoering van Zero Emissie Stadsdistributie in het centrum van Leiden. Dat zou volgens hem oneerlijk zijn tegenover de ondernemers die al hebben geïnvesteerd in elektrisch vervoer.

Overgangsperiode
“Die ontheffingen komen er voor mkb-ondernemers die de overgang nu niet economisch kunnen dragen. Die helpen we daarmee om gefaseerd de stap te maken”, zegt North die de invoering per 2025 wel noodzakelijk noemt. “Dat gebeurt de komende jaren al in dertig gemeenten in het hele land en in onze regio overal per 2025 met dus die  overgangsperiode tot 2030. Dit is dus ook voor ons het relevante moment. We beloven het ook al jaren aan de stad en heel veel ondernemers hebben al geïnvesteerd in elektrisch of ander vervoer.”

Volgens North hoeven Leidse ondernemers zich dus geen zorgen te maken. “We hebben het goed georganiseerd. Er komt een centraal loket voor alle ontheffings- en subsidieregelingen,  er komen probeertegoeden en gratis adviezen van een mobiliteitsmakelaar. En als het niet kan, dan hoeft het nog niet. Daar hebben we flink voor gelobbyd bij het rijk. Daardoor zijn er nu meer ontheffingsregelingen gekomen. Dus we gaan nu de overgang maken naar schone stadslogistiek, maar wel op zo’n manier dat iedereen zo goed mogelijk mee kan doen. Duurzame bedrijfsvoering is ook een toekomstbestendige bedrijfsvoering.”

Laadpleinen
De capaciteit op het stroomnet is volgens wethouder North juist in Leiden afdoende. Ook het aantal laadpalen ligt hoger dan wat nodig is. “En er komen er nog meer bij.” In Leiden zijn acht aanbieders van laadpalen actief en de capaciteit is volgens de wethouder sowieso afdoende voor alle busjes waarmee winkels worden bevoorraad. En voor grotere vrachtwagens komen er laadpleinen. Dieselbusjes die in de emissieklassen Euro 5 of 6 vallen, mogen sowieso nog jaren de milieuzone binnenrijden. “Mensen die zo’n bus hebben, weten wel waar dat over gaat. Ze mogen nog tot 2027 of 2028 het centrum in. Maar grote bedrijven zoals AH en PostNL stappen nu al over en ook veel onderhoudsbedrijven maken nu al de overstap.”

Ingroeimodel
Doordat wordt gekozen voor een ingroeimodel, verandert er de eerste jaren nog niet zoveel. “Via de RDW weten we wat voor soort busjes en vrachtwagens de stad in rijden. Een groot deel van die wagens mag de eerstkomende jaren nog gewoon de stad in.”

Schoner
Aan het einde van de overgangsperiode moet de lucht behoorlijk veel schoner zijn dan nu het geval is. “Als in 2030 iedereen is overgestapt, levert zero-emissie net zoveel luchtkwaliteitswinst op als 100.000 bomen aan CO2 opnemen. En nu hebben we in Leiden maar 70.000 bomen”, zegt North die spreekt van een enorme winst voor gezondheid en milieu. “En het maakt de stad ook aantrekkelijker.’

Sleutelstad-journalisten Chris de waard en Jan Frensen publiceren de komende maanden een serie artikelen rond de invoering van Zero Emissie Stadsdistributie in Leiden. Deze serie wordt mede mogelijk gemaakt door het Leids Mediafonds.

Advertentie

Duurzaamheid Leiden Politiek Zero Emissie Stadsdistributie


Studio Leiden
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

Studio Leiderdorp
Sisalbaan 13
2352 AZ Leiderdorp

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×