Ivonne de Vos, Margje Vlasveld en Henk van Spijker over vallen, valpreventie en sterke botten kweken. (Foto: Gerry van Bakel)

Sleutelstad Gezond: Vallen, opstaan en weer doorgaan

Leren gaat met vallen en opstaan, is het gezegde. Maar vallen kan vergaande consequenties hebben. Vooral mensen die al iets ouder zijn, kunnen nog lang nadelige gevolgen ondervinden. En daardoor angstig worden om weer te gaan fietsen en wandelen. Terwijl blijven bewegen zo goed is.

Sleutelstad Gezond is een programma over gezonde leefstijl. Elke maand duiken Greet Meesters en Gerry van Bakel in een thema. Deze aflevering gaat over vallen, opstaan en weer doorgaan. Gasten zijn oefentherapeut Ivonne de Vos, trainer en fysiotherapeut in opleiding Henk van Spijker en diëtiste Margje Vlasveld.

Iedereen valt wel eens en gelukkig loopt het vaak goed af. Je staat weer op en loopt verder, al dan niet met een blauwe plek.  En wellicht een ietwat geknakt ego, omdat je vermoedt dat die valpartij er niet zo charmant uit zag. Een scheef stoepje, een boomwortel of gladheid door sneeuw en ijzel, een valpartij komt onverwachts. “Als je valt, hebt je een twaalfde van een seconde de tijd om te beslissen hoe je die val het best kan opvangen”, zegt oefentherapeute Ivonne de Vos. “Kin op de borst, niet naar de grond kijken en je handen bij je houden.”

Verrekijker
De Vos geeft valpreventietraining. “Ik val elke week, maar dan geoorloofd tijdens de cursus. Maar de laatste keer dat ik viel op straat was een half jaar geleden,” zegt De Vos. “En ik merkte toen zelf dat ik echt even tijd had om mijn hoofd te draaien. Wat je vooral niet moet doen is je val opvangen met je handen. Dan loop je het risico beide polsen te breken.”

Veel bewegen is volgens Henk van Spijker een goede manier om ernstige gevolgen na een valpartij te voorkomen. “Het helpt als je sterker bent, en een betere balans en motoriek hebt. Ga zo min mogelijk zitten, zoek iets dat je leuk vindt om te doen. Als je van vogels kijken houdt, ga met een verrekijker door de duinen lopen. Of maak een wandeling terwijl je luistert naar een podcast. Ideaal zou zijn als je ook twee keer per week iets aan krachttraining doet. Maar in beweging komen en blijven is het belangrijkste. Zeg niet: ik houd niet van sporten punt.”

Calcium
Voorkomen dat je valt, is natuurlijk het beste. Geen losse kleedjes op een gladde ondergrond, uitkijken waar je je voeten zet. Maar het is niet altijd te voorkomen. Wat helpt is ervoor zorgen dat je botten sterk zijn en je hopelijk niets breekt. Bewegen is daarvoor goed. Maar ook gezond eten. De tijd van drie glazen melk per dag, aangeraden voor Joris Driepinter, zijn voorbij. Diëtiste Margje Vlasveld raadt mensen aan vooral gevarieerd te eten.

“Zuivel is een goede bron van calcium, maar je kunt ook kiezen voor plantaardige voeding”, zegt Vlasveld. “Aan sojamelk wordt bijvoorbeeld calcium toegevoegd. En in heel veel groente zit ook calcium. Kijk maar op de website van het Voedingscentrum, daar vind je allerlei lijstjes. Je moet dan wel in de gaten houden hoeveel je moet eten voor de aanbevolen dagelijkse dosis. Ik zeg meestal minimaal driehonderd gram groente per dag. Maar je hoort ook wel dat mensen aanraden om zeshonderd gram groente per dag te eten.”

Uitsloven
Verder geeft Vlasveld niet graag algemene adviezen. “Het hangt heel erg van de persoon af. Als je er zelf niet uitkomt, kun je het beste naar een diëtist gaan. Maar inzetten op groente is altijd een goed idee. Maak het leuk. Het is altijd leuker om voor iemand anders te koken en samen te eten. Nodig iemand uit om te komen eten en maak iets lekkers.  Ga je lekker uitsloven met groente.”

Meedoen
Fysiotherapeut in opleiding Henk van Spijker is nog op zoek naar mensen die mee willen helpen aan zijn afstudeerproject. “Ik ben op zoek naar mensen die last hebben van hun onderrug, minimaal al twee maanden en daarvoor bij een fysiotherapeut oefentherapie hebben gedaan.” Wil je meedoen, mail naar HenkvanSpijker@me.com.

Advertentie

Leiden Maatschappij Sleutelstad Gezond

Meer in dossier Sleutelstad Gezond

Meer in dossier Sleutelstad Gezond


Studio Leiden
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

Studio Leiderdorp
Sisalbaan 13
2352 AZ Leiderdorp

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×