Voor de frequentieverhoging van het aantal treinen is een ongelijkvloerse spoorkruising bij de Burgemeester Smeetsweg in Zoeterwoude noodzakelijk. (Foto: Chris de Waard)

Verbetering treinverbinding Leiden–Utrecht kost meer tijd

ProRail heeft meer tijd nodig voor het programma ‘Leiden-Utrecht Beter Bereikbaar’ dat meer treinen per uur tussen Leiden en Utrecht mogelijk moet maken. In november vorig jaar werd al duidelijk dat bestaande plannen te duur gingen uitvallen. Er werd toen besloten meer tijd te nemen voor extra onderzoeken.

Die onderzoeken zijn complex en kosten daarom meer tijd, heeft ProRail inmiddels vastgesteld. Het gaat om het station Hazerswoude-Rijndijk en de ongelijkvloerse spoorkruising en aansluiting van de Burgemeester Smeetsweg in Zoeterwoude op de rijksweg N11.

Voorkeursvariant
Omdat deze onderdelen met elkaar samenhangen, zijn extra technische vervolgonderzoeken nodig. Hierdoor duurt het volgens ProRail nog zeker tot komend najaar van 2024, voordat alle opties zijn uitgewerkt en door de betrokken partijen een beslissing kan worden genomen over de voorkeursvariant. Die partijen zijn naast ProRail ook de provincie Zuid-Holland, de gemeenten Leiden, Zoeterwoude, Alphen aan den Rijn en Bodegraven-Reeuwijk, de regio Holland-Rijnland, NS en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Hazerswoude-Rijndijk
In september komt er een informatieavond over station Hazerswoude-Rijndijk. Doel van die avond is buurtbewoners en andere geïnteresseerden bij te praten over de planuitwerking voor het station. Hiervoor zijn grote wijzigingen aan het spoor nodig.

De trein tussen Leiden en Utrecht rijdt vier keer per uur in de brede spits, in beide richtingen. Het doel is om de trein ook in de daluren vier keer te laten rijden.

Leiden Maatschappij Regio Zoeterwoude


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×