Leiden gaat door met de invoer van de emissievrije zone voor bedrijfswagens. (Foto: Archief Sleutelstad)

Wethouder vastbesloten: 'Zero-emissiezone voor bedrijfsvoertuigen gaat door'

Ondanks een oproep van de Tweede Kamer om de plannen uit te stellen, gaat Leiden door met de invoer van de emissievrije zone voor bedrijfswagens. Dat zegt verantwoordelijk wethouder Ashley North. “Ik wil dat we een betrouwbare overheid zijn en daarom komen wij onze afspraak met de ondernemers gewoon na”, aldus North.

Samen met andere grote en middelgrote steden is Leiden van plan per januari 2025 een emissievrije zone in te stellen in de binnenstad. Op dat plan is bij groepen ondernemers en rechtse partijen in de Tweede Kamer kritiek. De Tweede Kamer nam dinsdag een motie aan die het kabinet oproept om de invoer uit te stellen tot 2029. Of het kabinet die oproep ook gaat uitvoeren, moet nog blijken.

Wethouder Ashley North over de invoer van de emissievrije zone.

Wetswijziging
Het kabinet moet namelijk nog een standpunt bepalen over het onderwerp. Ook zou er een vrij ingrijpende wetswijziging voor nodig zijn. De invoer van milieuzones ligt namelijk bij gemeenten, en de Rijksoverheid kan daar niet zomaar een stokje voor steken. “Ik vind het heel zorgelijk dat de Tweede Kamer, de landelijke overheid, denkt zich te moeten bemoeien met de gemeenten en daar ook de vrijheden van af te moeten nemen”, aldus North.

Een dergelijk wetgevingsproces duurt al gauw enkele maanden, en zou ook niet voor de invoer in 2025 in kunnen gaan. Zo zou het dus kunnen dat de emissievrije zone begin 2025 in Leiden ingaat en enkele maanden daarna weer afgeschaft wordt, om enkele jaren later alsnog opnieuw ingevoerd te worden. Zo ver komt het niet, denkt de wethouder. “Ik denk niet dat zo’n voorstel door de Eerste Kamer zou komen.” Als het aan North ligt gaan de regels dus gewoon in.

Leids Verzet
Actiegroep Leids Verzet voert al enkele maanden actie tegen de invoer van de nieuwe regels, en heeft in Den Haag gelobbyd voor de dinsdag aangenomen Kamermotie. “Veel ondernemers worden door de overhaaste invoering van deze zones in een aantal gemeenten onevenredig hard getroffen”, aldus de stichting achter de actiegroep.

“Ondernemers kunnen de meerkosten voor elektrisch vervoer niet meer dragen. Dat leidt tot oneerlijke concurrentie en, na al die jaren met corona en hyperinflatie, in veel gevallen zelfs tot faillissementen.”

De actiegroep is daarom ook blij met de in de Tweede Kamer aangenomen motie. “Dit is een grote overwinning voor de kleine ondernemers, die nu meer tijd krijgen om zich voor te bereiden op de omslag naar een duurzame toekomst. Wij hopen dat de regering deze motie omarmt en vertaalt in een landelijk gestandaardiseerde uitzondering van zero-emissiezones voor ondernemers tot 2029.”

Uitzondering
Dergelijk uitstel is niet nodig, aldus de wethouder. “Tot 2030 zijn er veel overgangsregelingen en ook kunnen ondernemers een ontheffing aanvragen.” Die ontheffingen kosten echter wel geld, en moeten ook ieder jaar opnieuw aangevraagd worden. Daarbij moet een flinke hoeveelheid gegevens aangeleverd worden. Als de ontheffing wordt afgewezen krijgen ondernemers hun geld niet terug, en worden ze daarmee dus verplicht een emissievrij alternatief te zoeken. Dat zien groepen ondernemers op korte termijn dus niet gebeuren.

Het kabinet komt later met een reactie op de aangenomen motie. Dan moet blijken hoe realistisch uitstel van de nieuwe regels is.

 

 

 

Duurzaamheid Leiden Link in Bio Zero Emissie Stadsdistributie


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×