Leidenaren pronken graag met het Rapenburg, een van de aantrekkelijkste grachten van Nederland. (Foto: Louis Smit)

Rekenkamer onderzoekt effectiviteit van geld voor citymarketing

De Rekenkamer Leiden & Leiderdorp gaat binnenkort de effectiviteit onderzoeken van het geld dat Leiden besteedt aan citymarketing. Zij wil onder meer weten in hoeverre de gemeentelijke doelstellingen adequaat zijn vertaald naar de afspraken met de citymarketingorganisatie Leiden & Partners.

Zo is er aandacht voor de keuze van specifieke doelgroepen, zoals studenten, congresbezoekers, dagjesmensen en toeristen uit binnen- en buitenland. Ook bekijkt de Rekenkamer of ‘het merk Leiden’ voldoende op de kaart wordt gezet en hoe meetbaar dat is. Verder onderzoekt ze of de gemeenteraad voldoende zicht heeft op de gewenste resultaten en of hij voldoende mogelijkheden heeft om bij te sturen.

De Leidse citymarketing wordt gefinancierd uit de toeristenbelasting. Deze is dit jaar bevroren op 3,50 euro per overnachting. De Rekenkamer zegt in haar toelichting dat de leefbaarheid onlangs meer aandacht heeft gekregen omdat er ook signalen zijn dat het toerisme en de zogenoemde bezoekerseconomie tot overlast leiden.

Eindrapport
Als alles volgens planning verloopt, biedt de Rekenkamer haar eindrapport in het derde kwartaal van 2025 aan de gemeenteraad aan. De Rekenkamer Leiden & Leiderdorp is een onafhankelijke commissie die onderzoekt of het beleid van de gemeente Leiden en de gemeente Leiderdorp doelmatig, doeltreffend en rechtmatig is. De Rekenkamer ondersteunt daarmee de gemeenteraden.

Advertentie

Economie Leiden Maatschappij


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×