Door leveringsproblemen van elektrische bussen rijdt Qbuzz de eerste periode dat ze actief zijn in de Leidse regio nog deels met dieselbussen. Ook worden er touringcars ingezet. Het is Qbuzz ook niet gelukt om op tijd voldoende personeel te vinden voor alle extra lijnen. “Mogelijk rijdt de extra lijn de eerste periode in Oegstgeest nog niet”, zegt wethouder Kees Oudendijk.
Het leek oorspronkelijk een goednieuwsshow te worden voor Oegstgeest. Niet alleen zouden alle bestaande lijnen blijven rijden, ook zou er een extra, directe lijn komen tussen Oegstgeest en Sassenheim. Of die vanaf het begin al zal rijden is nu dus nog maar de vraag.
Wethouder Kees Oudendijk over de opstartproblemen van Qbuzz.
Zo zijn van de 140 elektrische bussen die bij een Europese leverancier besteld waren, er maar 45 op tijd geleverd. Door het faillisement van busfabrikant van Hool moest Qbuzz eerder al lastminute een bestelling plaatsen bij een Chinese leverancier. Ook die bussen worden later geleverd. “Ze hebben nu dus oude bussen uit de mottenballen gehaald”, zegt de wethouder.
“Ze hebben niet alleen problemen met de levering van de bussen, maar ook met het vinden van voldoende personeel. Ze hebben al het personeel van Arriva overgenomen, maar door de extra lijnen hebben ze ook extra personeel nodig”, aldus Oudendijk.
Om reizigers tegemoet te komen zijn busritjes de eerste week gratis. Qbuzz begint op 15 december met rijden in de Leidse regio.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907