Over twee weken veranderen de parkeermogelijkheden in Leiden. De parkeervergunningsgebieden in zone B worden kleiner, het eindtijdstip in zone B1 verschuift naar 21.00 uur en het kortparkeertarief geldt straks alleen nog op enkele plekken in zone B.
Met het beperken van het kortparkeertarief van 0,20 euro per uur voor de eerste twee uur dat nu nog in heel zone B2 geldt, wil de gemeente zoekverkeer van parkeerders in de wijken terugdringen. Dat moet de leefbaarheid en verkeersveiligheid vergroten.
Om de gevolgen van deze veranderingen te compenseren richting bedrijven en instellingen, zoals scholen, wordt het maximum aan te vragen werknemersvergunningen verhoogd. De nieuwe parkeermaatregelen gelden overigens ook voor de bedrijven en organisaties in het centrum (zone A) en de wijken van zone C.
Petitie
De wethouders benadrukken dat er al enkele jaren intensief contact is met de scholen over het betaald parkeren. “Vanaf 1 januari 2025 kunnen scholen, afhankelijk van het eigen parkeerterrein en aantal werknemers, meer parkeervergunningen aanvragen, die ook weer door meerdere werknemers gebruikt kunnen worden door het kenteken aan te passen”, dat schrijven de wethouders Jermoumi (onderwijs) en North (mobiliteit) in een brief aan de Leidse gemeenteraad. De twee wethouders klommen in de pen nadat onderwijzend personeel van Beroepscollege Leystede een petitie begon om het parkeerbeleid voor hen aan te passen. Die oproep is inmiddels 785 keer onderschreven.
Werknemersvergunningen
De gemeente heeft alle scholen in Leiden die in een parkeerrestrictiegebied liggen per brief geïnformeerd over de veranderingen en over de mogelijkheden om meer parkeervergunningen aan te vragen. “Graag bieden we scholen die dat willen ondersteuning zodat zij de mogelijkheden voor parkeervergunningen voor medewerkers zo goed mogelijk kunnen benutten.” Leraren die in de buurt van de school woont, wordt geacht om gebruik te maken van de fiets en het openbaar vervoer. “Dan kunnen de werknemersvergunningen ingezet kunnen worden voor onderwijspersoneel van buiten de stad.”
Betrouwbare overheid
Ondanks de oproep vanuit het Leidse onderwijsveld wil het college de parkeermaatregelen voor de onderwijzers niet versoepelen. “We willen als gemeente een betrouwbare overheid zijn, waarbij we ons aan onze vastgestelde regels van onze parkeerverordening en bijbehorende voorschriften houden. Deze regels vormen de spelregels waarbinnen de parkeervergunningen worden afgegeven voor alle Leidse organisaties in betaald parkeren gebieden.”
Niet eerlijk
Ook de gemeenteraad heeft eerder al expliciet afgewogen geen specifieke regelingen voor bepaalde sectoren te treffen, maar in algemene zin het aantal vergunningen voor bedrijven, instellingen en organisaties uit te breiden. “Individueel afwijken van de regels kan niet, dat is niet eerlijk tegenover de andere instellingen, zoals zorginstellingen, verenigingen of sportclubs.”
Woningbouwdoelen
Betaald parkeren is volgens de gemeente ‘in zichzelf nooit leuk’ maar wel van belang. “In de eerste plaats voor onze woningbouwdoelen en daarnaast ook voor onze duurzaamheidsdoelen. Het bouwen van voldoende woningen zorgt er ook voor dat juist leraren in Leiden dichtbij hun werk kunnen wonen. Daarnaast is onlangs een convenant afgesloten met Stichting Huisvesting Werkende Jongeren (SHWJ) die voor leerkrachten onder de 28 jaar die zelfstandige woonruimte zoeken per jaar tien woningen beschikbaar stellen.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907