Vanaf 27 januari wil Qbuzz in overleg met de provincie tijdelijk minder busritten uitvoeren in de regio. Daardoor moet de betrouwbaarheid van de dienstregeling verbeteren. “Helaas zal er soms ook niet geplande rituitval zijn, wat we vanzelfsprekend tot een minimum proberen te beperken”, zegt commercieel directeur Cornelis Uijl van Qbuzz.
In een brief aan de betrokken gemeenten en de provincie Zuid-Holland schrijft Uijl dat toen Qbuzz half december het openbaar busvervoer in Zuid-Holland Noord van Arriva overnam, er slechts 31 van de 140 bij leverancier Iveco bestelde bussen inzetbaar waren. “Een enorme operatie met een uitdagende start door de leveringsproblemen.”
Qbuzz zet stationscoördinatoren in op de meest kritische punten in het gebied, om chauffeurs te begeleiden en ervoor te zorgen dat zij de juiste bus meenemen. Het niet tijdig leveren van de Iveco-bussen heeft volgens de Qbuzz-topman veel invloed gehad op de concessieovergang. “Ondanks de grote inzet van alle collega’s bij Qbuzz is onze dienstverlening naar onze reizigers helaas niet zoals we dat graag willen.”
Gratis
Sinds deze week heeft Qbuzz een aantal problemen (deels) getackeld. Vrijwel alle bussen zijn inmiddels te volgen in de actuele reisinformatie door actuele positiebepaling. In de meeste tijdelijke bussen is er een boordcomputer ingebouwd. Sommige tijdelijke bussen missen faciliteiten, zoals werkende in- en uitcheckapparatuur. In deze bussen is reizen gratis. In andere bussen is in- en uitchecken met de ov-chipkaart of bankpas (op mobiel) nodig.
Begrip
Qbuzz vraagt ondanks alle problemen waarmee de overgang gepaard gaat ook voor begrip. “Chauffeurs werken op zaterdag nog voor de vorige vervoerder en worden dan de volgende dag ineens geconfronteerd met nieuwe routes, nieuwe bussen, elektrisch rijden, nieuwe vestigingen, nieuwe telematica. De impact is ook voor chauffeurs groot, ondanks e-learnings en begeleiding op de vestigingen, blijft dit wennen.”
Stroomaansluiting
Los van alle nieuwigheden in de bus en onderweg, werken veel chauffeurs ook nog vanuit tijdelijke vestigingen. “In Leiden en Gouda kost de vergunningverlening voor de nieuwe vestigingen, mede door de nieuwe omgevingswet, veel meer tijd dan voorheen. In Alphen wachten we nog op een stroomaansluiting en dat heeft geresulteerd in een nieuwe vestiging Katwijk/Noordwijk. Hier had de vorige concessiehouder geen vestiging.”
Touringcars
Een aantal ritten op de lijnen 470 en 147 wordt nog gereden met touringcars. Lijnnummers zijn wel zichtbaar, bestemmingen niet altijd. Ook kunnen touringcars minder toegankelijk zijn voor bijvoorbeeld rolstoelreizigers, reizigers met een kinderwagen of zware bagage. Ook het ontbreken van reisinformatieschermen in de bus maakt het lastiger om tijdens de reis te zien waar de bus naartoe gaat.
Op de stations in Leiden, Alphen en Gouda zijn reisinformanten aanwezig. Dit zijn teams van twee personen in Qbuzz-hesjes die in de ochtend- en middagspits reizigers van reisinformatie voorzien. Rolstoelreizigers bellen met 0900-0107 voor toegankelijk vervoer. Check kort voor vertrek de 9292 reisplanner
Arriva
De tijdelijke bussen, waarmee Qbuzz de problemen het hoofd probeerde te bieden, komen deels van Arriva, maar ook touringcarbedrijven is gevraagd te helpen. “Alles om ervoor te zorgen dat er bussen zijn om reizigers op hun bestemming te brengen. Wel hebben we daardoor bussen moeten inzetten die niet voorzien zijn van de techniek om reisinformatie te verwerken en er waren ook bussen minder toegankelijk. Dat maakt reizen met het openbaar vervoer uitdagender.” Ook zijn er nog steeds vertragingen en vallen er ritten uit.
Yutong
Naast de leveringsproblemen bij Iveco, had Qbuzz nog een tegenvaller. De Belgische busfabrikant Van Hool werd in april vorig jaar failliet verklaard. Qbuzz had er 112 bussen in bestelling. Die werden niet meer geleverd. Daarop bestelde Qbuzz halsoverkop vijftig nieuwe elektrische Yutong-bussen die voor R-net worden ingezet. Uijl: “Omdat die bussen nieuw zijn voor Nederland, werd met de provincie afgesproken om niet alle bussen in een keer te bestellen.” Voordat de tweede order van 62 Yutong-bussen in productie gaat, rijdt Qbuzz in ZHN nog met dieselbussen om de weggevallen order bij Van Hool op te vangen.
Qbuzz roemt het Chinese Yutong dat de eerste vijftig bussen binnen een half jaar wist te produceren en te leveren. De eerste reacties van chauffeurs en reizigers zijn volgens de topman erg positief. “Wat de reiziger voornamelijk opmerkt is dat het reiscomfort sterk verbeterd is. Stoelverwarming, stillere bussen en fijnere stoelen, komen telkens terug als feedback.”
Telematica
Lijnbussen zitten tegenwoordig tjokvol elektronica. Het gaat daarbij om telematica om te kunnen communiceren met de verkeersleiding, betalingen te kunnen verwerken van ov-chipkaart en betaalpas (OVpay), maar ook voor de aansturing van de reisinformatieschermen in de bus. Volgens Qbuzz duurt het inbouwen van alle benodigde apparatuur zo’n tweehonderd uur per bus. Bovendien had het busbedrijf onvoldoende onderdelen om ook alle tijdelijke bussen daarvan te voorzien. Dat is daarom dan ook niet gebeurd.
Volgende week worden wel de oude Arriva-bussen uit de concessie aangepast, waardoor de aanduiding van de bestemming boven de voorruit handmatig ingesteld kan worden. “Deze bussen worden als eerste uit de dienstregeling gehaald bij het instromen van de nieuwe bussen. De instroom van de nieuwe bussen vindt in de komende weken plaats.”
Impact
Om het leed voor reizigers enigszins te verzachten was het reizen met Qbuzz in onze regio de eerste drie weken gratis. “Naast de impact voor reizigers en chauffeurs, is ook de financiële impact voor Qbuzz groot”, schrijft de commercieel directeur. “Geen reizigersopbrengsten en vele extra kosten door huur en koop van tijdelijke dieselbussen.”
Rover
De Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (Rover) heeft ook van zich laten horen. De reizigersbelangenvereniging vindt dat reizigers gecompenseerd moeten worden, zolang Qbuzz de dienstverlening nog niet op orde heeft. “Als je niet levert wat je hebt beloofd, zou het gratis moeten blijven”, vindt Rover-directeur Freek Bos. “Reizigers horen geen last te hebben van de komst van een nieuwe vervoerder, de bedoeling is juist dat zij profiteren van een goed aanbod”, zegt Bos. “Maar het wisselen van busvervoerder blijkt keer op keer een te complexe operatie om zonder overlast uit te voeren.”
Zomer
Het wisselen van de concessiehouder zou volgens Rover ook niet meer in december moeten worden doorgevoerd. In combinatie met het ingaan van de nieuwe dienstregeling is dat te risicovol. Beter is het volgens Rover om zo’n wisseling voortaan net voor de zomer te laten plaatsvinden. “De examens zijn dan net voorbij, er zijn minder reizigers, het weer is gunstig en de vakantiedienstregeling biedt ademruimte.”
De oude dienstregeling zou dan nog tot december van kracht moeten blijven en ook de bestaande bussen moeten volgens Rover zes maanden doorrijden. Zo wordt het risico op te late leveringen of problemen met nieuwe bussen opgevangen.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907