Gemeentehuis Oegstgeest. (Foto: Jan Frensen)

Twee keer zoveel klachten bij gemeente Oegstgeest

De gemeente Oegstgeest heeft vorig jaar veel meer klachten ontvangen dan in de jaren ervoor. In totaal 33 inwoners klommen in de pen om hun ongenoegen te uiten over de dienstverlening, communicatie of het contact met de gemeente.

Dat is bijna twee keer zoveel als in 2023 en 2022. In 2021 was een vergelijkbare piek zichtbaar. Maatregelen die toen genomen zijn, leidden in de jaren erna tot een flinke daling. Nu lijkt het effect dus uitgewerkt.

Ongegrond
Het gemeentebestuur maakt daarbij wel een aantal kanttekeningen. Acht meldingen werden als ongegrond aangemerkt, omdat ze over zaken gingen waar de gemeente niet over gaat. Ook waren er klachten die al onderdeel waren van een andere procedure. “Volgens de klachtencoördinator hangt deze toename samen met enkele afzonderlijke incidenten en wijst deze vooralsnog niet op een structurele of herhalende trend”, aldus het gemeentebestuur.

Bij de afdelingen Publiekszaken, Klantcontact en Beheer en Onderhoud was afgelopen jaar een lichte stijging zichtbaar in het aantal klachten. De meeste klachten gingen over achterhaalde en onjuiste informatie. Bijvoorbeeld op webpagina’s. 23 van de 25 klachten die door de gemeente als gegrond aangemerkt waren, werden binnen twee weken afgehandeld. Voor de overige twee klachten was de gemeente vergeten door te geven dat de behandeling langer ging duren.

Doordat de toename van het aantal klachten volgens de gemeente geen structureel patroon lijkt te vertonen, worden er voorlopig geen maatregelen genomen om dat aantal omlaag te brengen.

Advertentie

Maatschappij Oegstgeest


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×