De eerste keer voor de klas staan kan spannend zijn. Voor Tanja Trede, muzikant van beroep, begon dit als een ‘plan B’ in de coronatijd. Waar ze in een orkest gewend is te volgen, is ze nu zelf de dirigent in een klas vol leerlingen.
Tijdens de coronaperiode werd werken in de cultuursector nog onzekerder dan dat het al was. Dit zette Trede aan het denken. “Een plan B is eigenlijk wel handig en lesgeven is een soort baangarantie, want er is een enorm tekort aan docenten Duits”.
Verslaggeefster Isis Vreeling in gesprek met Tanja Trede over de eerste keer voor de klas.
De keuze voor het vak Duits was voor Trede heel natuurlijk al woont ze al 26 jaar in Nederland. “Mijn man zei je bent een Duitse in Nederland, waarom doe je niet iets met Duits. Ik vond Duitse taal altijd al interessant, ik heb vroeger al eens overwogen Germanistiek te gaan studeren, maar de liefde voor de muziek was sterker.”
Autoriteit
Je zou verwachten dat iemand die gewend is voor volle zalen te spelen het geen probleem vindt om voor de klas te staan, maar in de praktijk blijkt dat niet zo eenvoudig te zijn. “Ik vind het niet moeilijk om voor een groep te staan en iets te presenteren”, zegt Trede. Het verschil zit hem vooral in de autoriteit. “In het orkest moet je je aanpassen, ik ben een zogenaamde tutti-speler. Ik zit in de groep. Ik moet doen wat de aanvoerder doet, de eerste altviolist, en ook wat de dirigent aangeeft. Op school ben ik zelf de dirigent, dus dat is wel helemaal uit mijn comfortzone komen.”
Een ander verschil is dat mensen die naar een concert komen luisteren, interesse hebben in wat je doet. “Ze hebben immers zelf een kaartje gekocht. Voor de klas is dat anders”, zegt Trede. “Leerlingen zitten niet per se te wachten op het vak Duits.”
Grammatica
Ondanks het verschil in autoriteit, is het contact met de leerlingen en hun inzet iets wat Trede leuk vindt. “Als de leerlingen meedoen, vind ik het hartstikke leuk. Als ik twee of drie leerlingen in de les heb die geïnteresseerd zijn, dan is de les geslaagd. Daarnaast vind ik het uitleggen van de grammatica ook erg leuk en als leerlingen het begrijpen, geeft dat wel een gevoel van voldoening.”
Op de vraag wat Trede zichzelf voor advies zou geven als ze de eerste keer voor de klas over kon doen, antwoordt ze dat ze vooral steviger voor de klas zou staan. “De eerste indruk is heel belangrijk. Ik vind het niet zo leuk om politieagente te zijn, maar het is denk ik wel nodig.” Trede overweegt om een master educatie te volgen, zodat ze wat ze hier leert, kan toepassen in de lessen en in de bovenbouwklassen les kan geven.
Leiden Onderwijs Kennismakers
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907