Het is een worsteling voor veel muziekpodia in Nederland: hoe hou je de boel in evenwicht nu de kosten maar blijven stijgen. Popcentrum de Nobel in Leiden vormt daarop geen uitzondering, bevestigt directeur Rutger Brouwer aan Sleutelstad.
Hoewel het aantal optredens toeneemt en daarmee ook het aantal bezoekers, komen meer en meer podia in de rode cijfers. Ook de Nobel draaide de afgelopen twee jaar verlies, al neemt dat wel af. “We hebben meer omzet uit de horeca en de tickets, maar de kosten voor shows, personeel en techniek stijgen harder”, legt Brouwer uit. Dat zou dan ten koste kunnen gaan van nieuw en lokaal talent, want daar komen minder mensen op af en dat betekent op alle vlakken minder inkomsten. Maar dat willen we echt voorkomen.”
Verslaggever Chris de Waard in gesprek met directeur van de Nobel Rutger Brouwer.
Talent
Op safe spelen kan en doet ook de Nobel noodgedwongen vaker dat Brouwer lief is. “Als je een tribute-band neerzet heb je een volle zaal en krijg je een bovendien ouder publiek dat meer uitgeeft. Maar we zijn er natuurlijk ook juist om lokale artiesten en talenten een podium te bieden.” De afgelopen jaren hebben we bewust meer opkomend talent geprogrammeerd maar door de gestegen kosten leidde dat dus tot rode cijfers. “Daarom nemen we nu de hele programmering opnieuw onder de loep. We gaan volgend jaar wel weer meer sturen op de kosten en per show kijken of het rendabel is. Maar we willen ook ruimte houden om beginnende artiesten een plek te geven.”
Omzet
Een bijna afgeronde verbouwing waarbij de foyer is omgebouwd tot een derde zaal moet ook zorgen voor meer inkomsten. “We hebben er nu ook stoeltjes neergezet en programmeren er bijvoorbeeld spoken word of akoestische acts. Ook leent de ruimte zich nu beter voor verhuur en dat moet dus ook flink gaan bijdragen aan de omzet”, vertelt Brouwer. “Ook proberen we meer geld via fondsen binnen te halen.”
Die omzet bedraagt zo’n drieënhalf miljoen euro per jaar en bestaat voor ongeveer een derde uit baromzet en een derde uit kaartverkoop. “De rest komt van de gemeente Leiden in de vorm van subsidie. Maar daarvan gaat al zo’n vierenhalve ton ook weer terug naar diezelfde gemeente. Dat is namelijk de jaarhuur die we betalen. We huren het pand van de gemeente, dus het komt alleen in een ander laatje terecht.”
Programmasubsidie
Brouwer is in gesprek met de gemeente over een hogere bijdragen, om zo extra middelen beschikbaar te krijgen voor de programmering. “Maar met de gemeenteraadsverkiezingen in aantocht, zit er momenteel niet zoveel beweging in die gesprekken. We hopen dat de cultuursubsidies een belangrijk verkiezingsthema gaan worden en dat een nieuwe coalitie meer geld zal uittrekken voor onze sector en dus ook voor een programmasubsidie voor de Nobel.” Eerder stelde de Leidse cultuursector via hun gezamenlijke Cultuurtafel Leiden al dat de gemeente veel minder geld per inwoner uitgeeft aan cultuur dan vergelijkbare steden.
Een nieuwe manier van verdelen van het beschikbare subsidiegeld voor cultuur wordt later deze maand vastgesteld op basis van het advies van een onafhankelijke commissie dat kort voor het zomerreces aan cultuurwethouder Yvonne van Delft werd overhandigd. Die zei toen al zo min mogelijk van het advies af te willen wijken en daarmee weet de sector ook nu al voor een groot deel waar ze aan toe is.
Cultuur LeidenSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907