Na elf maanden begint Pieterskerk-directeur Sebastiaan Lagendaal zijn weg te vinden in Leiden. Zowel in de kerk, als in de stad. “De grootste uitdaging vormde de financiële situatie. Met een verlies van drieënhalve ton begin je toch met een achterstand.”
In het kader van die kennismaking is Lagendaal ook bezig met integreren. “Voor 2 en 3 oktober heb ik een hotel geboekt in de stad om alles mee te kunnen maken. Ik heb nog niet in de rij gestaan voor haring en wittebrood, maar misschien komt dat volgend jaar.”
De afgelopen maanden zaten vol uitdagingen voor de Pieterskerk-organisatie. “Als nieuweling binnen die organisatie is het best een flinke puzzel. Daarbij komt ook dat sommige tradities en activiteiten er gewoon bij horen, ook als ze niet kostendekkend zijn.”
Op de vraag of er al veranderingen zichtbaar zijn van zaken die hij in gang heeft gezet noemt Lagendaal als voorbeeld de deelname aan de Rembrandtdagen. “Dat was het eerst dat de Pieterskerk meedeed. Misschien zorgt het niet direct voor extra inkomsten, maar er zijn wel 25.000 mensen langs geweest.”
Andere nieuwe activiteiten zijn bijvoorbeeld de Matthäus Passion voor kinderen, het Pilgrim Museum dat op 15 oktober opent in de oude kosterswoning en rondleidingen door het Gravensteen. Die laatste lopen zo goed dat ze al vol zitten tot november. “En verder komen er mensen uit het hele land op de escaperoom af.”
Cultuur Leiden Cultuur pieterskerkSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907