(Foto: Jan Frensen)

Liveblog Leids Studentendebat

De Stadsgehoorzaal in Leiden is vanavond vanaf 20.00 uur toneel van het Leids Studentendebat. Het debat wordt georganiseerd door de PkVV, de plaatselijke kamer van verenigingen, in samenwerking met de grootste studentenverenigingen.

Het debat wordt live uitgezonden door Sleutelstad via Facebook en YouTube. Ook is het debat live op televisie te volgen via RTV Katwijk (Leidse regio) en Midvliet (Haagse regio).

Op het podium kruisen Jan Paternotte (D66), Laurens Dassen (Volt), Eric van der Burg (VVD) en Habtamu de Hoop (PvdA), Don Ceder (CU) en Jeltje Straatman (CDA) de degens.

RTV Katwijk is te zien via Ziggo kanaal 41 en Odido kanaal 759. In de Haagse regio is Midvliet te zien via Ziggo kanaal 41, KPN/XS4ALL via kanaal 1489 en bij Odido via kanaal 877. Ook is het debat te volgen via onderstaand liveblog.

Liveblog

21.57: Dank voor het volgen van het liveblog. Het liveblog is nu gesloten. De uitzending is direct terug te kijken via YouTube.

21.57: Het debat is afgelopen. De partners worden bedankt door Van Teutem. Hij wil gratis bier bij Minerva. De kandidaat Kamerleden komen ook.

21.55: Laatste vraag uit de zaal. U was verantwoordelijk voor de spreidingswet. U heeft hard gewerkt. het is bij Schoof I door de VVD in de prullenbak gegooid. Nu voert PVDAGL er campagne meer. Was u voor, nu niet meer? VDBurg: Ik was en ben voor de wet. Er is geen meerderheid  voor het afschaffen. In het nieuwe verkiezingsprogramma van de VVD staat ook niet dat de wet moet worden ingestemd.

21.53: Dassen: wij willen het huis naar box 3. Mensen met een woning moeten een eerlijke bijdrage gaan betalen. Starters mogen wel HRA. Van Teutem: U zegt: afschaffen HRA is belastingverhoging, maar andere partijen willen inkomstenbelasting verlagen. VdBurg: Het werkt alsnog denivellerend.

21.51: Vraag uit de zaal. U bent liberaal. U wil hypotheekrente behouden. Dat zorgt voor ongelijkheid. Bent u dan wel een liberaal? Of bent u tegen standpunt VVD? VdBerg: Ik ben oprecht lid van de VVD. Jullie gaan onwijs blij met de HRA als jullie een huis kopen. Als je HRA afbouwt dan moet je meer belasting betalen. Iedereen moet erop vooruit gaan. We moeten mensen stimuleren een huis te kopen. Daarmee bouw je vermogen op.

21.49: Eric van der Burg mag als laatste pitchen. Hij is niet jong, maar wel de Bernie Sanders van de VVD. Hij gelooft in geloofwaardigheid. Hij vindt artikel 1 heel belangrijk. Iedereen moet gelijk behandeld worden. Er wordt al meerdere keren gesproken over inperken van abortus. Lhbti-rechten: conservatieve meerderheid zet het onder druk. Er wordt lachwekkend gedaan over lentekriebels. Ik maak me daar grote zorgen om. Waarom ben ik lid van de VVD? Je kan, je mag, je wilt. Andere partijen: je moet, je hoort. Daarom zeg ik: stem VVD.

21.47: Nog één vraag voor Dassen. Van Teutem wil voor tienen klaar zijn. Dan staat er gratis bier klaar bij Minerva. Vraag van Dagmar. Ze keek ook naar het CPB. Gezinnen gaan er ook op achteruit. Het geboortecijfer is niet goed, hoe gaan we aanmoedigen dat mensen gezinnen stichten. Dassen: Als je goed kijkt naar de doorrekening, dan gaat iedereen erop vooruit. Werknemerspremies: lijkt alsof je veel meer gaat betalen. Maar dat is omdat we het anders aanpakken. Eerst ging dat via werkgever naar belasting, die het herverdeelde. Nu anders.

21.45: Vraag voor Dassen uit de zaal. Ik heb gekeken naar de doorrekening. De verhoging van de staatsschuld wekt zorgen. Begrotingstekort wordt 150 procent. U zegt: kies voor de toekomst? Maar legt u de prijs nu niet in de toekomst? Dassen: we moeten nu grote keuzes maken, en ja: die kosten geld. De gevolgen van klimaatsverandering waren vorig jaar 47 miljard euro. We moeten nu veel investeren. We bouwen een nieuwe economie. Daarmee wordt de estaatsschuld later veel lager.

21.43: Dassen gaat pitchen. We moeten afrekenen met oude partijen. Die hebben hun kans gehad, en ze hebben het verkloot. Niet alleen Schoof, maar ook Rutte. De andere partijen zaten in die kabinetten. Geef kans aan nieuwe generatie. Durf keuzes te maken. Basisinkomen voor iedereen ipv toeslagen. Daarmee kunnen mensen zich ontwikkelen en ontplooien. We moeten zsm onafhankelijk worden van Amerika. Doe iets nieuws, stem Volt.

21.42: Dassen. We moeten snel nieuwe woningen bouwen. Een makkelijke oplossing. Sluit Tata steel. Bouw Tata stad. Goed voor iedereen die een woning zoekt.

21.39: Paternotte: Er moeten tien nieuwe steden komen. We moeten minder regels nodig. Niet per se minder milieuregels, maar wel andere huizen. Studentenhuizen met fusies, krijg je geen huurtoeslag krijgen. Daardoor meer studio’s en groter probleem. VVD wil altijd veel parkeerplaatsen bij woningbouw. Hebben we dat echt nodig? Zonder kunnen we meer bouwen.

VdBurg: Ik heb zelf geen auto. Ik rijd altijd mee met Paternotte. We moeten woningen bouwen op plekken waar goede infrastructuur ligt. Als de infrastructuur er nog niet ligt, dat is vaak, dan heb je dat nodig. Ik zeg: bouw straatjes bij. Binnnestedelijke ontwikkelingen. Nieuwe steden schiet niet op. Paternotte: schrap hoge parkeernormen.

21.39: De zaal mag oordelen. Moeten we minder geven om milieuregels. Minder dan de helft eens. Meer dan de helft is het niet eens. Habtamu de Hoop krijgt de winst van Van Teutem.

21.37: De Hoop: Als we nu niet investeren in volkshuisvesting, dan wordt de ongelijkheid allen maar hoger. Er kwamen onderzoeken uit. 17.000 meer miljonairs. 10.000 meer daklozen. Veel daarvan ook een kind. Dat moeten we niet willen. Er zit veel verschil tussen VVD en GLPVDA. Het is ook heel belangrijk: Iedereen heeft er recht op. Niet alleen rijke mensen.

21.36: Vd Burg: Er is niets mis mee als je een woning bezit. Ook niet als je een vakantiewoning hebt. Niet iedereen met vastgoed is een huisjesmelker. Sommige ondernemers zeggen: ik koop twee, drie woningen voor mijn pensioen. Daar is niets mis mee.

21.35: We moeten leegstaande panden laten bewonen. We moeten makkelijker splitsen, wonen boven winkels etc. Er zijn al regels over langer leegstaan dan een jaar van woningen. We geloven heilig in het eigendomsrecht. Jullie zijn het er later vast mee eens als je vastgoed hebt.

21.34: De Hoop: VVD zegt altijd al: meer bouwen. VD Burg: zeg wat je zelf vindt. De Hoop: Ik ben gefrustreerd omdat jongeren het moeilijk hebben door keuzes die gemaakt zijn. Waarom zet VVD eigendomsrecht van leegstaande woningen groter dan oplossen woningnood?

21.31: VdBurg: In Rutte II hebben we samen geregeerd, dus het is echt niet alleen de VVD. Ik heb geen zin om te vertellen wat slecht is aan andere partijen. Wij vinden dat er minder regels nodig zijn. We moeten meer bouwen. Ook voor studenten en starters. We moeten een deel reserveren voor starters. 30.000 woningen per jaar voor starters realiseren. Er moet een startershypotheek komen, en een startersfonds om te zorgen dat er meer wordt gebouwd. WE moeten meer bouwen, dat zorgt ook voor doorstroming.

21.31: De Hoop: Er zijn veel redenen voor de woningnood. Dat zijn niet de milieuregels. Maar dat is de VVD. De VVD heeft van wonen een markt gemaakt. Als je ouders je geld geven kan je een huis komen. Sociale owningmarkt gesloopt. We moetne investeren in volkshuisvesting. We moeten bouwen voor starters. Maar we hoeven niet

21.30: Het laatste debat gaat beginnen. Eric van der Burg gaat het samen met Habtamu de Hoop hebben over woningen. De stelling: om de woningnood op te lossen moeten we minder geven om strenge milieuregels en een deel van de woningen reserveren voor starters.

21.27: Volgende vraag. Gaat over abortus. Waarom vindt de CU vrouwen minder belangrijk dan klompje cellen in de baarmoeder? Ceder: we moeten voorzichtig met dit onderwerp zijn. Ik kan me niet voorstellen hoe vrouwen zich voelen als ze voor de keuze staan. Wij zeggen: elke abortus is afbreken van een leven. Wij willen: hoe kan je kijken hoe je naast vrouwen kan staan. We willen bv anticonceptie in het basispakket. Ongeboren leven heeft ook waardigheden in de wet. Wij zeggen: die kant wordt onderbelicht. We willen het gesprek op voorzichtige manier aangaan.

Van Teutem: willen jullie het niet verruimen, of inperken? Ceder: We willen in ieder geval levensvatbaarheid als grens. Kinderen zijn nu eerder al levensvatbaar dan toen de huidige grens werd vastgelegd.

21.26: CU wil het niet verbieden?, zegt van Teutem. Ceder: Nee, maar wel onder 26. Want je ziet dat de wens soms verdwijnt daarna. Kijken: hoe krijg je de levenslust terug. Faciliteren zonder voorbij gaan aan wetenschappelijk bewijs dat andere indicatoren een factor spelen, vinden wij niet goed.

21.22: Vraag uit het publiek over euthanasie. Opa heeft de laatste 6 jaar van zijn leven dementie gehad. Oma heeft het nu ook. Zegt het regelmatig: had ik maar een spuitje genomen. Waarom noemt CU de bijbel belangrijker dan individuele vrijheid. Ceder: De euthanasiewetgeving in NL gaat verder dan in de rest van de wereld. NL heeft veel eenzaamheid. Er zijn veel factoren in de samenleving die niet goed gaan. Als het om euthanasie gaat: hoe weeg je botsingen en waarheden met elkaar? Moet de overheid faciliteren als het leven voorbij is? We zijn voorzichtig, omdat de wens voor euthanasie kan fluctueren en kan veranderen. Als je partner overlijd: moet je dan zelf overlijden of geholpen worden met eenzaamheid.

21.20. Don Ceder gaat pitchen. Opgegroeid in de Bijlmer door alleenstaande moeder. Er zijn bedrijven die veel geld verdienen aan mensen die geen geld hebben. Ongelijkheid krijg ik van jong mee. Overheid ziet mensen vaak niet. Ook gemerkt als advocaat. Overheid is de grootste schuldeiser van mensen. De overheid moet voor iedereen werken. De mentale gezondheid gaat maar omlaag. We moeten meer naar elkaar kijken. Land zit op slot, daar moeten we vanaf. CU kan verbinden. Kies niet voor polarisatie maar voor verbinding.

21.19: De Hoop. Vrijheid van onderwijs gaat veel te ver. Op sommige scholen moet je als ouder een verklaring tekeken dat je kind niet gay is. Dat moeten we niet willen.

21.16: Vraag vanuit afgevaardigde studentenvereniging Quintus op het podium. Reflecteren op wat Bontenbal zei over homoseksualiteit op religieuze scholen. Straatman: Waarden kunnen botsen. We moeten vrijheid van onderwijs ook belangrijk vinden. En daar moet je ook kunnen zeggen wat je gelooft. Maar iedereen moet wel gelijk behandeld worden. Als dat niet gebeurd, moet er ingegrepen worden. Er is al veel wetgeving dat zegt: Je mag niet discrimineren. Iedereen moet zij wie die is.

21.13: Vraag uit het publiek. CDA is voor chat control. Waarom zijn jullie voor? En waarom moeten politici uitgezonderd worden? Van Teutem: Wat is chatcontrol? Zaal: Versleutelde berichten moeten ingekeken worden. Straatman: Ja dat moet. Veel contacten rond Haagse rellen werden in chats besproken. Politie had het kunnen voorkomen als ze heel gericht hadden kunnen meekijken. Het is belangrijk omdat we zien dat criminelen communiceren op manieren waar we als staat slecht bij kunnen. Zware criminaliteit: onder strenge voorwaarden meekijken. We willen de privacy waarborgen en tegelijkertijd kunnen meekijken. CDA wil niet dat politici uitgesloten worden.

21.11: Straatman gaat pitchen. Ze is de hoogste jongeren op de lijst van het CDA. Jongeren moeten meepraten. We moeten investeren in betaalbare huur- en koopwoningen. Ook investeren in goed onderwijs. Geen langstudeerboetes, geen torenhoge schulden. We willen collegegeld per vak kunnen betalen. We moeten ook investeren in een veilige samenleving. Ze wil op inhoud het verschil maken. Het moet over inhoud, fatsoen draaien. Iedereen moet stemmen. Stem jong, en denk dan ook nog even aan het CDA.

21.10 Straatman: We moeten investeren in defensie. We moetne ook pijnlijke maatregelen nemen. GLPVDA is niet realistisch. CDA zegt: we willen de krijgsmacht groeien naar 100.000. We moeten de dienstplicht. Maar in een modern jasje. Iedereen krijgt een brief, en je moet verplicht invullen hoe gemotiveerd je bent. We gaan een selectie maken uit de meest enthousiaste. En maatschappelijke dienstplicht moet ook. Van Teutem: Is dit een breekpunt? Straatman: we hebben geen breekpunten, maar we hebben niet voor niets pijnlijke keuzes gemaakt in programma. Je moet eerlijk zijn, waar betaal je het van. Oproep aan GLPVDA.

21.07: De Hoop. GLPVDA is niet voor dienstplicht. Europees leger is te vroeg, maar we moeten wel meer samenwerken. We moeten investeren in Europese wapenindustrie. We moeten nooit meer afhankelijk zijn van landen als Israël. En nooit meer afhankelijk van een land dat genocide pleegt.

21.05: Dassen. We moeten niet afhankelijk zijn van ‘oranje clown in het Witte Huis’. We moeten zsm een Europees leger hebben. Waarom hebben we 27 kleine legertjes in Europa? Ga samen inkomen, ga een commandomacht nemen.

Vd Burg: Als het over alle defensievlakken gaat, kunnen we niet zonder Amerika. Het is absoluut niet realistisch dat een Europees leger iets oplevert. Zonder Amerika is EU niets. We moeten wel extra investeren. We moeten geen afscheid nemen van de Amerikanen. Dat is de beste basis voor onze veiligheid.

21.04. Verplichte dienstplicht? Ja of nee? Zaal twijfelt. Voor of tegen Europees leger: zaal wil het wel. Jan Paternotte krijgt dit debat van Van Teutem.

21.03: Missies buiten Europa moeten door NL gedaan worden, zegt Paternotte. Ceder: Waarom dan niet ook binnen Europa. We willen toch als NL besluiten of we NL’ers naar Oekraine sturen?

20.59: Ceder: D66 gebruikt een dreigende situatie om bevoegdheden over te hevelen. Maar dat is niet nodig. We werken al samen. Fundamentele vraag: Moet het Europees parlement in meerderheid kunnen besluiten dat NL leger inzet, terwijl NL dat zelf niet wil? Fundamentele zaken over leven en dood moeten door NL zelf besloten worden.

20.58: Paternotte: Voor Europees leger. We willen best vragen of mensen willen bijdragen, maar we willen het niet verplichten. Het leger kan het ook niet aan. We moeten wel een Europees leger. we hebben heel veel verschillende wapens. De Oekrainers werden gek van Europa. Ze kregen tientallen verschillende mortieren met allemaal eigen gebruiksaanwijzingen.

20.55 Het volgende debat begint. Het gaat over defensie. De dienstplicht moet terugkomen en een Europees leger. Don Ceder (CU)  komt het podium op en gaat in debat met Paternotte (d66). Ceder is het eens met de dienstplicht. Nederland kan zich niet meer voldoende verdedigen. We willen vragen, als je de brief krijgt voor dienstplicht: wat wil je doen om bij te dragen. Kan in het leger maar hoeft niet.

We willen ook gezamenlijk inkopen voor defensie in Europa. Maar een Europees leger gaat te ver. We hebben al de NAVO, gebruik dat.

20.52: De microfoon is gearriveerd bij een student boven.. Van Teutem kent de spreker van debatclub. Partijen steggelen over wie het meeste investeert in wonen? Wie investeert nou het meest? GL-PVDA of D66. De Hoop: We knutselen allemaal wel met grafieken, maar wat D66 zegt over de investeringen van GLPVDA klopt niet. CU, D66 en PVDA-GL hebben allen een goed woonprogramma, maar GL-PVDA trekt het meeste geld uit. Paternotte: Prachtig compliment van De Hoop.

20.51: De microfoon wordt naar boven gebracht voor een vraag. In de tussentijd roept de Hoop Paternotte tot verantwoording over nieuwe medicijnen in de basisbeurs. Paternotte countert: GL-PVDA legt minder lang geld vast voor defensie.

20.49: Habtamu de Hoop (GL-PVDA) gaat pitchen. Hij is geboren in Addis Adeba, geworteld in Friesland. Hij heeft het geluk gehad geadopteerd te worden door de liefste ouders, en kansen hebben gegeven. Hij maakte zich zorgen over onze generatie. Daarom werd hij kamerlid. Huidige generatie heeft het minder goed dan vorige generatie. We hebben klimaatcrisis, kunnen geen huis kopen, oorlog op het continent etc. We moeten het land socialer inrichten. Kiezen voor de toekomst en solidariteit. GL-PVDA is het enige alternatief als je dit wil.

20.47: Vraag uit de zaal. D66 gaat bezuinigen op de zorg tov het basispad. Waarom? Paternotte: We kiezen ervoor om de zorgkosten minder hard te laten oplopen. Daarom kunnen we meer investeren in bv onderwijs. Onderwijs helpt ook voor de economie, en dan kunnen we de zorg beter betalen. We bezuinigen niet: we geven nog steeds meer uit, alleen de groei is minder groot dan nu.

20.44: Vraag uit het publiek over de basisbeurs. Een kritische student uit de pechgeneratie. Beloftes van het leenstelsel zijn de prullenbak in gegooid. Er is een hele generatie met een forse schuld. Ze kunnen geen huis kopen. Concreet: wat gaat u doen aan de fout. Paternotte: Het leenstelsel was een fout, en het is gelukkig afgeschaft. Wij wilden de rente op 0 procent. Het staat in het verkiezingsprogramma, en in de CPB-doorrekening. Inflatie haalt een deel van de schuld weg.

20.42: Jan Paternotte (D66) gaat nu een elevator pitch geven. Hij geeft een boks aan iemand in het publiek. Nederland moet weer in beweging komen. Het kabinet wordt het slechtste kabinet sinds de tweede wereldoorlog. Grootste bezuinigingen ooit. De premier zonder mandaat wordt soms niet meer uitgenodigd. We zeggen: het kan wel. De klimaatdoelen kunnen dichterbij komen. Rob Jetten is de jongste lijsttrekker. Stem op een nieuwe generatie.

20.41: Cato (van SVL) uit de zaal heeft een vraag aan Laurens Dassen. In hoeverre staat vrijheid voor veiligheid? Als er beelden zijn, dan moeten ze gebruikt kunnen worden.

20.40: Vd Burg. We moeten ons uitspreken. Als iemand Sophie Hermans een tassendrager noemt, is dat niet goed.

20.38: De Hoop reageert. Het is niet altijd de rol van de politiek. Het gesprek is op gang gekomen in zijn vriendengroep. Dat gesprek moet op gang gebracht worden. Sentiment tussen mannen, hoe we over vrouwen spreken, is niet goed. We moeten ook meer in onderwijs en justitie investeren. Heel veel rechtse partijen zijn tegen, maar nu is er eindelijk voldoende steun.

20.36: Eerste vraag uit de zaal. Het gedrag van mannen moet veranderen, maar hoe kan de Nederlandse staat daar iets aan doen? Sociaal gedrag veranderen is moeilijk.

20.35: De ChristenUnie kijkt niet naar links, niet naar rechts, maar naar boven, zegt Don Ceder. Het gedrag van mannen is een van de problemen. We moeten wel meer camera’s plaatsen. Er zijn teveel incidenten gebeurt waar we niet weten wie het gedaan heeft. Er is ook te weinig blauw op straat. Beelden worden alleen achteraf bekeken als er iets is. Dat het vooraf de privacy al schendt is niet waar, zegt hij.

20.33: Habtamu de Hoop is het eens met Dassen. Camera’s zijn niet de beste manier om veiligheid te garanderen. Mannen moeten hun poten thuishouden. In Utrecht fietsen jonge vrouwn met de burgemeester door de stad. Daar zeggen ze wat onveilig voelt. Nu wordt er meer licht gemaakt.

20.31 Van der Burg reageert. Eens, maar het garandeert geen veiligheid. Het kan bijdragen. Ook opsporen maakt makkelijker.

20.30: Andere politici mogen nu reageren. Jan Paternotte wil reageren. Er zijn in Leiden best nare dingen gebeurd, zegt hij. Verenigingen roepen mensen op: ga samen naar huis fietsen. Je hebt niet direct de nacht terug. Je moet nog steeds oppassen. Een van de delinquenten is gevonden door deurbelcamera. We moeten luisteren naar de mensen: wat is nodig? Openingstijden verlengen maakt de stad veiliger.

20.29: Het eerste debat zit erop. De zaal wordt gevraagd wie er voor de stelling is. Ongeveer de helft steekt de hand op. Maar meer mensen zijn tegen, zegt Van Teutem. Van Dassen krijgt op basis hiervan de winst.

20.28: Iedereen wil raddraaiers aanpakken, zegt Dassen. Maar er wordt onvoldoende transparantie gegeven over waarom het nodig is. Politie staat soms voor de deur om vooraf te vragen of iemand wil demonstreren. Dat schrikt af.

20.27: Veel van de camera’s worden pas uitgelezen als er iets heeft plaatsgehad, zegt Straatman. Iedereen moet kunnen demonstreren. Ook als het minder welgevallig is. Hooligans verpestten het in Den Haag. Politie loopt over in capaciteit. De politie wil beperkte middelen om de raddraaiers eruit te kunnen halen. Je moet transparant zijn. Surveillancecamera’s herkennen niet iedereen. Er wordt alleen gekeken als er iets mis gaat.

20.25: Op gerichte plekken moet het kunnen zegt Dassen. Maar we moeten oppassen dat we de privacy niet te ver gaan inperken. Steeds meer repressieve maatregelen in Europa. Mensen durven zich misschien niet meer te uiten. Als ik vind: de overheid doet niet genoeg om de genocide in gaza te stoppen. Sommige mensen zijn dan bang te protesteren.

20.24: Wat speelt er lokaal? Zegt Straatman. Er was een protest in Leiden voor veiligheid. Daarna kwamen er meer camera’s, maar minder dan in andere studentensteden. Niet overal camera’s, maar wel op goede plekken zoals uitgangsgebieden.

20.23: Volt is tegen. Het is terecht dat vrouwen de nacht terugeisen, zegt Dassen. Openbare ruimte veiliger maken is belangrijker. Camera’s inzetten mag, maar niet ten koste van alles. Als je overal camera’s ophangt, haal je ook veiligheid en vertrouwen weg. Dat lijkt op surveillance. We moeten niet naar een staat als Hongarije. Bij het Pride-protest daar durfden mensen niet te komen omdat ze bang waren voor gezichtsherkenning.

20.22: Straatman trapt af. Het CDA is voor. Als jonge vrouw herkent ze onveiligheidsgevoelens goed. Alle middelen moeten ingezet worden, waaronder camera’s. Maar wel op logische plekken. Er moet ook betere verlichting komen en betere inrichting openbare ruimte

20.21: CDA en Volt kruisen het eerste de degens. Ze gaan het hebben over veiligheid. Om de veiligheid op straat te garanderen moet er meer gewerkt worden met surveillancecamera’s. Ook als dat ten koste gaat van de privacy van burgers.

20.21: Van Teutem legt de opbouw van het debat uit. Er wordt gedebatteerd over veiligheid, defensie en huisvesting. een op 1 debat. andere partijen kunnen reageren. Vragen uit de zaal. Ze krijgen ook elevator pitches.

20.20: Don Ceder doet mee namens de ChristenUnie.

20.19: Habtamu de Hoop wordt geintroduceerd. Hij is het jongste Kamerlid. De koffieshakers van de Keyzer krijgen een shoutout.

20.18: Van Teutem schreef een kritisch boek over de VVD. Toch wordt Eric van der Burg van harte welkom geheten.

20.17: Voor Jan Paternotte is het een thuiswedstrijd, zegt Van Teutem. Paternotte woont in Leiderdorp.

20:17: Jeltje Straatman (CDA) wordt welkom geheten.

20:16: Voor Volt komt Laurens Dassen. We gaan leren wat zijn skincare routine is. Het geheim van zijn jeugdige uiterlijk komt door een plens water.

20:15: JA21 krijgt gelijk een sneer van Van Teutem. De partij is wel uitgenodigd, maar wilde niet aanwezig zijn.

20:15: Host Simon van Teutem wordt welkom geheten.

20.13: Het debat is begonnen. Een kwartiertje later door het Leids Kwartiertje.

20.07: De zaal is vol. We wachten op het begin van het debat. Ondertussen worden de katheders van de politici volgezet met (alcoholvrij?) bier.

20.00: Het debat gaat over enkele momenten beginnen. De uitzending is inmiddels live via de kanalen van Sleutelstad, RTV Katwijk en Midvliet.

19.58: Niet alleen de zaal zit vol. Dat geldt ook voor het podium. Achter de katheders van de deelnemende politici zitten afgevaardigden van de organiserende studentenverenigingen.

.

19:55: De Stadsgehoorzaal doet vanavond goede zaken. De rij voor de bar is vlak voor het begin van het debat nog lang.

19.51: De zaal begint steeds voller te stromen met studenten. Die wachten het begin van het debat, over een kleine tien minuten, onder het genot van een biertje af.

19.45: Het debat wordt voor en door studenten georganiseerd. Maar ook de lokale politiek is erbij. Zoals, toepasselijkerwijs, de fractie van Studenten voor Leiden.

 

 

 

 

 

 

 

19.43 Het debat wordt vanavond aan elkaar gepraat door podcastmaker Simon van Teutem. Hij is ook actief voor de Correspondent als columnist.

19.38 De Stadsgehoorzaal begint langzaam vol te lopen voor het studentendebat. Op het podium kruisen Jan Paternotte (D66), Laurens Dassen (Volt), Eric van der Burg (VVD) en Habtamu de Hoop (PvdA), Don Ceder (CU) en Jeltje Straatman (CDA) de degens.

 

 

Advertentie

Leiden Leiderdorp Maatschappij Oegstgeest Onderwijs Politiek Voorschoten Wassenaar Zoeterwoude TK 2025

Meer in dossier TK 2025

Meer in dossier TK 2025


Sleutelstad
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×