
De gemeente Leiden is begin vorige week begonnen met het weghalen van de parkeerplekken op het Gangetje, de Karnemelksbrug en het stuk Nieuwe Rijn tussen de Hartesteeg en de Hooigracht.
Dat is zeer tegen de zin van een aantal omwonenden die niet alleen officieel bezwaar hebben gemaakt tegen de gang van zaken, maar ook bij de rechter om een voorlopige voorziening hebben gevraagd. Dat is een spoedprocedure, waarbij aan de rechter wordt gevraagd om de gemeente te dwingen de werkzaamheden stop te zetten of terug te draaien. “De parkeerplekken zijn al weg, maar het gaat in feite alleen om het omdraaien van een paar stenen”, zegt Eric Paul van Egmond die op de Nieuwe Rijn woont en de parkeermogelijkheden rond zijn woning met lede ogen ziet afnemen.
Doel van de aanpassingen is het creëren van meer ruimte voor voetgangers. Dat betekent automatisch minder ruimte voor blik op straat. Dat gebeurt overigens niet alleen bij het Gangetje en dit deel van de Nieuwe Rijn, maar op veel meer plekken in Leiden. “Daardoor ontstaat een leefbaardere en aantrekkelijkere openbare ruimte waar men zich te voet of op de fiets beter en veiliger kan verplaatsen en waar het prettiger verblijven is. Dit komt zowel bewoners, bezoekers als ondernemers ten goede”, schrijft wethouder Ashley North in een zeven kantjes tellende brief aan de gemeenteraad.
Nieuwe Rijn bewoner Eric Paul van Egmond en zijn buurman Koenraad Schalm kwamen donderdagavond inspreken bij de gemeenteraadscommissie.
Parkeerdruk
De bewoners stellen dat ze met de maatregel zijn overvallen door de gemeente. North stelt daar tegenover het het weghalen van de parkeerplekken onderdeel is van het programma Autoluwe Binnenstad waar Leiden al jaren aan werkt en dat al in 2020 door de gemeenteraad is vastgesteld. Ook is specifiek dit deelproject meerdere keren gemeld. Zowel aan de raadsleden als aan betrokken bewoners en ondernemers zo is in de brief te lezen. Op doemee.leiden.nl staat inderdaad sinds half mei van dit jaar welke parkeerplekken worden opgeheven.
Parkeerplaatsen worden volgens North alleen opgeheven als de parkeerdruk dat toelaat. Volgens de bezwaarmakers heeft de gemeente het deelgebied zo groot gemaakt dat er altijd wel voldoende plek is, maar wel veel te ver weg. Dat wordt door North stellig weersproken. “Het tegendeel is waar. We hebben de gebieden in het centrum juist kleiner gemaakt om te voorkomen dat mensen heel ver van hun woning moeten parkeren.”
Wethouder Ashley North verdedigt het Leidse parkeerbeleid.
Terras
Met het project ‘Ruimte op Straat’ dat parallel loopt aan de uitvoeringsagenda Autoluwe Binnenstad, wordt gewaarborgd dat de verdwenen parkeerplekken daadwerkelijk een andere invulling krijgen. Op de Karnemelksbrug vervallen zeven parkeerplekken. Die worden vervangen door laad- en losplaatsen. De bestaande laad- en losplekken op ’t Gangetje vervallen en maken plaats voor een veel bredere stoep. Ook komt er een fietsparkeervak.
Op het deel van de Nieuwe Rijn tussen de Hartesteeg en de Hooigracht vervallen eveneens zeven parkeerplaatsen. Hier komen daarvoor in de plaats een bankje, een terras voor Grieks restaurant Delphi en fietsparkeerplaatsen. Ook worden de boomspiegels vergroot.



Sleutelstad
				Middelstegracht 87A
				2312 TT Leiden
				E-mail
				redactie@sleutelstad.nl
				
Telefoon Redactie
				071 - 5235907