(Impressie: Gemeente Leiden)

Meer veiligheid voor fietsers door Fietspoort Spanjaardsbrug

De gemeenten Leiden en Leiderdorp en de provincie Zuid-Holland willen de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers op en rond de Spanjaardsbrug vergroten.

Door de brug over de Zijl af te sluiten voor autoverkeer en de weg vanaf het kruispunt Lage Rijndijk – Sumatrastraat in Leiden tot het kruispunt Zijldijk – Vlasbaan in Leiderdorp opnieuw in te richten, ontstaat meer ruimte voor fietsers, groen, het ov en voetgangers.

De colleges van burgemeester en wethouders in Leiden en Leiderdorp hebben het definitief ontwerp van het project Fietspoort Spanjaardsbrug vastgesteld. In Leiden moet de gemeenteraad binnenkort groen licht geven voor het uitvoeringskrediet. In Leiderdorp is dat al gebeurd.

Verdrukking
Over de Spanjaardsbrug rijden iedere dag zo’n tienduizend fietsers naar werk, school of de Leidse binnenstad. Zij komen nu vaak in de verdrukking doordat veel auto’s en vrachtwagens de brug als sluiproute gebruiken. Uit onderzoek blijkt dat tachtig procent van het autoverkeer op de Spanjaardsbrug richting Leiden doorgaand verkeer is. In de richting van Leiderdorp is dit 65 procent. Het gaat daarbij om verkeer dat niet in de buurt hoeft te zijn.

Deze verkeersstromen hebben met de komst van de Leidse Ring Noord, de ringweg om de binnenstad van Leiden en de dorpskern van Leiderdorp, een goed alternatief. Dit zorgt voor leefbare, veilige straten en een betere bereikbaarheid van onder andere bedrijventerrein De Waard. Bussen en hulpdiensten mogen straks nog wel over de brug.

Ashley North in gesprek met verslaggever Jan Frensen over de uitvoering van de plannen voor de Spanjaardsbrug. 

Opstelruimte
Wethouder Ashley North (Klimaat, Mobiliteit, Financiën): “In Leiden willen we dat iedereen zich prettig en veilig door de stad kan bewegen. Bij het opnieuw inrichten van wegen is verkeersveiligheid altijd het uitgangspunt. Wie straks vanaf Leiderdorp naar Leiden fiets merkt dat het een stuk rustiger is. De Spanjaardsbrug is dan alleen nog bestemd voor de vele fietsers en voetgangers, en vanzelfsprekend voor de bus en nood- en hulpdiensten.”

“Fiets je vanaf het kruispunt Zijldijk – Van der Valk Boumanweg in Leiderdorp naar de Lage Rijndijk, dan rij je na de herinrichting tot het kruispunt met de Sumatrastraat over een fietsstraat waar auto’s te gast zijn én maar dertig mogen rijden. Het kruispunt met de Sumatrastraat wordt overzichtelijker met meer opstelruimte voor fietsers, waardoor er plek is voor iedereen. Zo wordt dit deel van de stad niet alleen verkeersveiliger maar ook een fijnere plek om te wonen”, aldus North.

Participatie
Tijdens het ontwerptraject is gesproken met bewoners en ondernemers in de omgeving van de brug en met belangenverenigingen. Ook is het participatieplatform doemee.leiden.nl ingezet. Daarbij zijn wensen, zorgen en ideeën opgehaald. Gedurende het participatietraject is een aantal aanpassingen naar voren gekomen, waarmee het ontwerp beter is geworden. De twee haakse parkeerplaatsen op de Lage Rijndijk komen als ‘langsparkeerplaatsen’ terug. De bushalte in Leiderdorp komt op zijn vertrouwde plek terug en er wordt ruimte gemaakt om vijf parkeerplaatsen op de Zijldijk in waterdoorlatende grasbetontegels uit te voeren.

Om het verbod voor ander autoverkeer te handhaven, komen er camera’s aan Leidse zijde van de brug. Leiden werkt op verschillende plekken al met deze handhavingscamera’s op plaatsen waar geslotenverklaringen van toepassing zijn. In specifieke situaties is een ontheffing verkrijgbaar. Leiden wil zo alleen aan nood- en hulpdiensten en het ov een ontheffing  verlenen. Al het overige gemotoriseerd verkeer mag niet meer over de brug rijden. Wie dat toch doet, krijgt een bekeuring op kenteken.

De buitenruimte in dit gebied is nu nog erg versteend. Naast meer ruimte voor fietsers en voetgangers ontstaat door deze nieuwe inrichting ook ruimte voor meer groen. Er worden vier extra bomen aangeplant en de bestaande groenvlakken worden verbeterd en vergroot.

Op 11 december behandelt de raadscommissie het project. Als de gemeenteraad het uitvoeringskrediet beschikbaar stelt, kunnen de werkzaamheden voor het afsluiten van de Spanjaardsbrug en het opnieuw inrichten van de aangrenzende straten in het derde kwartaal van 2026 van start.

Advertentie

Leiden Leiderdorp Maatschappij Fietspoort Spanjaardsbrug


Sleutelstad
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×