
Faalangst voor een tentamen of een presentatie, financiële zorgen, druk voelen vanuit een vereniging om actiever te zijn. Veel studenten hebben heel wat ballen nog te houden. Wie op de Hogeschool Leiden wat extra steun kan gebruiken, kan terecht bij de studentenpsychologen: Tahnee Snelder en Michelle Bleijenberg.
Snelder en Bleijberg horen veel ervaringen van studenten over stress, druk en welzijn. “Als we kijken naar wat we weten over factoren die bijdragen aan mentale druk dan is daar niet echt één oorzaak voor aan te wijzen”, zegt Bleijenberg. “We weten dat de huidige generatie te maken heeft met altijd aan moeten staan. Er zijn eigenlijk weinig rustmomenten. Social media speelt daarin absoluut een rol. Waarbij studenten en jongeren in het algemeen zich continu vergelijken met anderen.”
Maakbaar
Snelder ziet vooral een opeenstapeling van verschillende factoren. “Ik denk dat het gevoel overheerst van niet snel genoeg zijn. Of niet genoeg gepresteerd hebben of niet goed genoeg gepresteerd hebben. Dat leeft onder studenten.” Bleijenberg vult aan: “Het idee hebben dat alles maakbaar is. En op het moment dat dingen niet lukken, dat dan aan je eigen prestaties te wijten is. Dat het ook jouw schuld is.”
Op de Hogeschool Leiden zijn er verschillende mogelijkheden voor studenten die stress ervaren en aankloppen bij de studentenpsychologen. “We houden individuele gesprekken met studenten en geven ook groepstrainingen”, zegt Bleijenberg. “En wat wij ook heel belangrijk vinden is dat we studentenwelzijn meer op de kaart zetten.” Snelder: “En we doen ook aan preventie. Door bijvoorbeeld docenten masterclasses te geven. Over het op tijd signaleren van klachten. Het bespreekbaar maken van mentaal welzijn. Met het idee dat hoe sneller er over gesproken wordt, er eerder hulp en ondersteuning kan worden gegeven.”
Yoga
Voorbeelden zijn een training omgaan met faalangst. Eenmalige workshops zoals ‘how to stress less’, dat is dan echt stressmanagement. En ook omgaan met uitstelgedrag. “We bieden ook mindfulness en yoga training”, zegt Snelder, “we praten over studeren met autisme, studeren met ADHD. Echt veel verschillende thema’s die we aan studenten in groepen geven.
“Het is vaak wel een drempel voor studenten om in zo’n groep te gaan”, zegt Snelder. “Maar wat we vaak terughoren is dat juist het delen in een groep, het herkennen van anderen die hetzelfde meemaken, heel positief werkt. Het gevoel van ik sta hierin alleen. Dat wordt echt ontkracht in een groepstraining. En dat juist kan heel steunend werken.”
Kennismakers Greet Meesters en Gerry van Bakel in gesprek met studentenpsychologen Tahnee Snelder en Michelle Bleijenberg van de Hogeschool Leiden.
Leiden Onderwijs Wetenschap KennismakersSleutelstad
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907