
Nadat bewoners en ondernemers van de Leiderdorpse Hoofdstraat opnieuw in gesprek wilden over de herinrichting van hun wijk, komt het college van burgemeester en wethouders ze nu tegemoet door acht extra parkeerplekken te creëren. Ondanks dat compromis blijven bewoners bezorgd over de parkeerdruk na de werkzaamheden.
De herinrichting van de Kerkwijk vindt plaatst in het gedeelte tussen de Oude Rijn en de Acacialaan. Het gaat om een duurzame wijkvernieuwing, waarbij het riool vervangen wordt en de wijk een toekomstbestendige, groene inrichting krijgt. Tussen het college en de bewoners ontstond eerder discussie over de hoeveelheid parkeerplaatsen die in het nieuwe ontwerp staan. Dat zijn er namelijk 712, maar of dat genoeg is blijft punt van discussie.
Bewoners van de Kerkwijk blijven zich ondanks de tegemoetkomingen van het college zorgen maken over de parkeerdruk.
Informele parkeerplekken
Het stuk van de wijk heeft nu 680 officiële parkeerplekken, dus komen er netto meer bij. De bewoners wijzen echter op veel informele parkeerplekken, waar parkeren nu gedoogd wordt. Dat kan volgens hen straks niet meer en het verschil wordt onvoldoende gecompenseerd. Daarnaast is er volgens de bewoners nu al een grote parkeerdruk.
Volgens de wethouder is het verhaal genuanceerder. In de hele Kerkwijk, dus ook het deel dat achter de Acacialaan ligt, zijn zo’n 950 auto’s geregistreerd. Het gedeelte waarover de herinrichting gaat, telt slechts 621 woonadressen, waardoor er ook minimaal 621 parkeerplekken nodig zijn voor de parkeernorm. Daar gaat het college dus overheen met 712 plaatsen.
Volgens wethouder Van Gaal zijn sommige ideeën van de bewoners , zoals het verplaatsen van nieuwe ondergrondse vuilcontainers, simpelweg niet haalbaar.
Mindervaliden
De ondernemers en inwoners kwamen eerder vorige maand naar de vergadering van de gemeenteraad om opnieuw de dialoog met de wethouder aan te gaan. Zij zagen namelijk mogelijkheden om rond de Hoofdstraat nog veertien tot zestien extra plekken te behouden. Na overleg komt het college tot het compromis om acht plekken alsnog te kunnen behouden. Dat gaat wel ten koste van een minder brede stoep. D66 wijst op het risico dat mindervaliden zich dan lastiger door de wijk kunnen verplaatsen. “Dat wordt nog een grote puzzel”, denkt ook wethouder Van Gaal. “Maar als ons gevraagd wordt om flexibel te zijn met de parkeernorm, dat is dat een van de consequenties.”
Teleurgesteld
De overige ideeën van de bewoners om meer parkeerplekken te realiseren zijn door de wethouder om technische redenen afgeschoten. “Dat is teleurstellend”, vindt buurtbewoonster Nanette Kappers. “Er wordt onterecht gedaan alsof de parkeerdruk in onze buurt meevalt, maar dat is niet zo. De zestien potentiële parkeerplekken waren slechts ‘een druppel op een gloeiende plaat’, maar zelfs dat doel lijkt niet te worden gehaald.”
Frank van Noort sluit zich aan bij de bewoners en erkent een risico op extra grote parkeerdruk in de Kerkwijk.
Parkeerbalans
Het college wil nu nog een laatste keer in gesprek te gaan met de bewoners om knopen door te hakken over onder andere de smallere stoepen in ruil voor de zes parkeerplekken. Zodra dat is verwerkt, gaat de gemeente aan de slag met het definitieve ontwerp. Hoewel het college dat graag voor de kerst wil vaststellen, vraagt VVD-fractievoorzitter Frank van Noort eerst nog om een parkeerbalans, zodat er voor eens en altijd een duidelijk plaatje is van de parkeerdruk.. “Desnoods dien ik volgende week een motie in, zodat de wethouder zich aan die afspraak houdt”, voegt Van Noort daaraan toe. Net als LPL en D66 wil hij dat de wethouder goed zicht houdt op de werkelijke parkeerdruk in de wijk.
Sleutelstad
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907