Tijdens de presentatie lanceerde burgemeester Lenferink de website van Rembrandt's Goldrush. (Foto's: Chris de Waard).
Afgelopen dinsdagavond werd er na afloop van de gemeenteraadsvergadering een presentatie gegeven door de organisatie van Rembrandt’s Goldrush. Dit zes weken durende evenement moet Leiden volgend jaar in de ban houden als het de initiatiefnemers tenminste lukt om de goldrush te financieren. Maar liefst 225.000 euro is er begroot voor de speurtocht door de rijke cultuurhistorie van Leiden. Eén van de initiatiefnemers is Ruud Kenter. Hij hoopt dat een aantal grote bedrijven uit Leiden en omgeving het project willen sponsoren. Ook heeft hij aangeklopt bij wethouder Geertsema voor een bijdrage, maar daar krijgt hij vooralsnog nul op het request. Geertsema: “De gemeente stopt een flink bedrag in een aantal tentoonstellingen en de promotie van het Rembrandtjaar. Voor andere activiteiten hebben wij geen budget beschikbaar. Ook Kenter zal dus zelf op zoek moeten naar sponsors.”
Op die zoektocht naar sponsors moet Kenter overigens ook concurreren met de gemeente Leiden die ook op bijdragen vanuit het bedrijfsleven gokt. Kenter: “Ik werd benaderd door een bank. Ze waren heel enthousiast over ons plan, maar later belden ze op om te zeggen dat ze al met de gemeente in gesprek waren.”
Of het allemaal goed komt met Rembrandt’s Goldrush is dus nog allerminst zeker, maar aan het enthousiasme van de organisatoren zal het in ieder geval niet liggen. In een bruisende presentatie lieten ze de Leidse raadsleden een promotiefilm zien over wat de Sleutelstad volgend jaar te wachten staat. Aansluitend mochten de fractievoorzitters het tegen elkaar opnemen in een historische kwis over Leiden. Jaqcues de Coo, fractievoorzitter van LWG / De Groenen, kwam daarbij als winnaar uit de bus. Wim Bleijie (CDA) en Leendert de Lange (VVD) eindigden op een gedeelde tweede plaats.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907