Met zweeftrein in negen minuten naar Schiphol

Het is mogelijk om binnen zes jaar een magneettrein te laten rijden tussen Almere, Amsterdam, Schiphol en Leiden. De overheidsbijdrage zou beperkt blijven tot één à twee miljard euro. Een prijsstijging van het miljardenproject komt voor rekening van banken en andere investeerders. Zij hebben zich al voor het project hebben aangemeld. Een directiewoordvoerder van Siemens Nederland zegt dat vanmorgen in De Telegraaf. Zijn bedrijf wil deelnemen aan de bouw en exploitatie van de lijn die grotendeels gefinancierd wordt uit privaat geld.

De zweeftrein kan met een maximumsnelheid van 430 kilometer per uur over de magneetbaan rijden en produceert daarbij nauwelijks geluid, schrijft de krant. De afstand tussen de steden wordt met de nieuwe lijn verkort. De afstand van bijvoorbeeld Leiden naar Schiphol zou in negen minuten kunnen worden afgelegd, terwijl dat met de huidige treinen meer dan een kwartier duurt.

De plannen voor de magneettrein vormen een alternatief voor de Zuiderzeelijn. De aanleg daarvan is tot nog toe gestrand op de hoge kosten ervan.

Geen categorie


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×