NS zet sprinters in tussen Leiden en Utrecht

9

Kedeng, kedeng, het gehobbel, gepiep en gekraak op de veel getergde spoorlijn Leiden-Utrecht lijkt tot het verleden te gaan behoren. Eindelijk heeft de NS ingezien dat er op dit drukke traject nog wel wat te winnen valt. Nog tot zondag 10 december zet de NS sprinters in op het traject Leiden-Utrecht. Misschien is het u al opgevallen. Velen dachten te maken te hebben met de nieuwe lightrailvoertuigen die op de Rijn-Gouwelijn moeten gaan rijden, maar dat is niet zo. De NS heeft het oudere type stoptreinen op deze drukbezette lijn uit de roulatie genomen. Dit type sprinter waarvan varianten in geel en in grijs/blauw worden ingezet moeten de reiziger meer comfort bieden. Hoewel de sprinter in minder tijd kan optrekken en remmen blijven de reistijden tussen Leiden en Utrecht gelijk. Vanaf 10 december vervangt de NS de sprinters weer door dubbeldekkers op dit traject.

De overbekende, oncomfortabele gele boemeltjes verdwijnen nu met sneltreinvaart. De dubbeldekkers beschikken over meer zitplaatsen, zodat minder mensen in de spitsuren gedwongen zijn om de rit staande te doorstaan. De dubbeldekkers gaan twee keer per uur rijden en stoppen dan niet meer op de stations Vleuten en Utrecht Terwijde, zodat wel tijdwinst wordt geboekt.

Delen

9 reacties

  1. Waarschijnlijk betreft het oud materieel, dat door de inwerkingstelling van Randstadrail eind deze maand in en om Den Haag (stadslijn Zoetermeer, Pijnacker) overtollig is geworden en beschikbaar kwam voor het traject Utrecht-Leiden vv.

  2. Kees Rotteveel op

    Het zijn zogenaamde vernieuwde sprinters met drie rijtuigen, een display waarop de volgende stations met aankomsttijd staat, zeer stugge klapdeurtjes, extra rechte rugleuningen waardoor een reisje naar Utrecht extra oncomfortabel is en een beperkte maximumsnelheid (120 ipv 140). En dat is dan ook de reden dat ze nu rijden: kort na de ontsporing bij Zwammerdam op 30 juni mogen de treinen tussen Alphen en Nieuwerbrug nog maar 80 km/uur. De sprinter kan sneller optrekken dan de oude stoptreinen en met wat geluk blijft de vertraging dan beperkt.

    Deze stoptreinen komen niet van de Zoetermeer- of Hofpleinlijn, daar hebben ze de afgelopen jaren niet gereden. De treinen daar hadden altijd twee rijtuigen, geen 1e klas en geen toilet. Afgelopen week reed zo’n kreng om 7.38 mee (waardoor in totaal een rijtuig minder beschikbaar was) en de trein puilde uit.

    Door de snelheidsbeperking rijden de treinen niet alleen standaard met vertraging, maar ook vallen in de ochtendspits de treinen van 6.53 en 7.53 uit. Het is niet bekend wanneer ProRail een keertje zorgt voor een spoorbaan die wel goed onderhouden is en waarop de treinen een beetje snelheid kunnen maken.

  3. Vandaag al een ‘splinternieuwe’ Sprinter in Leiden zien staan, dus het is geen afgedankt materieel. Ik ben wel bang dat die dubbeldekkers de vreselijke gele treinen met groene bankjes zijn. Dát is pas veevervoer: knoertharde zit, en zo krap dat je je bijna dubbel moet vouwen als je langer dan 1.80 bent. En o ja, heel veel herrie!

  4. Het lijkt mooier dan het is. Gisteren trof ik bijvoorbeeld een gekleurde Sprinter (“vlaflip”), gekoppeld aan een gele Srpinter. Die laatste heeft alleen 2de klas. Dat betekent dus een halvering van de 1ste klas-capaciteit. Bovendien zijn die nog niet verbouwde gele Sprinters (weggestuurd van de Zoetermeer- en Hofpleinlijn) bepaald Startaans van inrichting, veel minder comfortabel dan de oudere gele treinstellen die tot nu toe op deze lijn reden. De wel-verbouwde exemplaren bieden wel meer comfort, maar gaan i ndecember alweer weg. De dienstregeling is gebaseerd op een max. snelheid van 140 km/u, maar Sprinter kunnen niet harder dan 120 km/u. Moet ik nog doorgaan? Okee dan: als er in december dubbeldekkers komen, is er volgens NS voldoende capaciteit. Zoveel zelfs, dat de EXTRA spitsuurtreinen Leiden-Alphen(-Utrecht) zullen verdwijnen. Geen kwartierdienst dus meer, maar op alle uren van de dag een halfuurdienst.  

  5. Richard Roos, duo ChristenUnie op

    Ik hoop dat deze treinen iets minder vertragingsgevoelig zijn. Als dat zo is, is dit een leuke verbetering. Maar er is natuurlijk maar een echte verbetering om dit een volwaardige verbinding te maken (zonder om de haverklap vertraging), en dat is DUBBELspoor aanleggen op dit traject!

  6. Er gaan per 10 december treinen van het type DD-IRM rijden. Dit zijn moderne en comfortabele intercity-dubbeldekkers, een echte verbetering. De trein Leiden-Utrecht krijgt ook de status van INTERCITY, al is dat een beetje een duur woord voor een veredelde stoptrein: de trein zal voortaan Vleuten en Utrecht Terwijde overslaan… Een kleine verbetering dus. Zie Wikipedia voor een plaatje van het materieel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbeldeks_interregiomaterieel

    En aan die dubbelsporigheid kunt zelf op 22 november een bijdrage leveren door op een partij te stemmen die wil investeren in openbaar vervoer. De overheid is verantwoordelijk voor investeringen in de infrastructuur en niet de NS. De kabinetten Balkenende hebben geen enkel nieuw project op het gebied van uitbreiding van openbaar vervoer geïnitieerd en dat is ook het beleid: alleen inzetten op onderhoud: geen nieuwe infrastructuur. CDA en VVD lijken me dus geen aanrader voor mensen die graag beter openbaar vervoer willen.

  7. Peter Bootsma op

    @ Richard

    Zou de gemeente Leiden volgens jou aan die spoorverdubbeling bij moeten dragen? Voor hoeveel?

    Beste groet,

    Peter Bootsma, duootje D66

Over de auteur

Je bent nu offline