Maandag 13 en dinsdag 14 november vonden werkzaamheden plaats aan het catalogussysteem van de Openbare Bibliotheek. Dat had grote gevolgen voor de klanten. Zij konden op deze dagen geen gebruik maken van de catalogus en geen boeken reserveren of verlengen. Het systeem vertoonde wat mankementen die gerepareerd moesten worden en werd op diverse punten verbeterd voor de medewerkers van de bibliotheek. De besteladministratie en de ledenadministratie moeten nu eenvoudiger werken. Het systeem is hopelijk vanaf morgen, maar in ieder geval vanaf donderdag weer toegankelijk voor bezoekers. Boetes worden zoveel mogelijk door het systeem opgevangen en berichten over gereserveerde boeken die zijn binnengekomen, worden alsnog verstuurd. Er zijn veel klanten van de bibliotheek die hinder ondervinden van de werkzaamheden. Alleen al in de Centrale Bibliotheek komen rond de 1000 bezoekers per dag en 2000 bezoekers op zaterdag. Ook de website heeft veel bezoekers, zo’n 20.000 per maand.
Normaal gesproken worden boetes automatisch verschoven als het systeem uit de lucht is, maar voor deze dagen is een uitzondering gemaakt, omdat de werkzaamheden vooraf waren aangekondigd op de website en in de bibliotheek. Als het systeem woensdag nog buiten werking is, wordt wel soepel omgegaan met te laat teruggebrachte boeken.
LeidenSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907