Willem van Scheijndel, in de hand links de foto van zijn originele werk en rechts de kopie van Alida van Elteren. Aan de wand een van de prachtige werken van van Scheijndel. foto: Jacqueline Borg
Willem van Scheijndel (Naaldwijk 1952) woont en werkt al ruim 27 jaar in Leiden als professioneel beeldend kunstenaar en voelt zich dan ook een echte Leidenaar. Vanuit zijn prachtige atelier midden in de historische binnenstad, vertelt van Scheijndel zijn opmerkelijk verhaal. Afgelopen maandag publiceerde de Telegraaf reeds een ‘uitgeklede versie’ van de plagiaatgeschiedenis, waar van Scheijndel mee geconfronteerd werd, maar onder druk van al het politieke nieuws uit Den Haag werd het artikel flink ingekort en kwamen een aantal belangrijke zaken niet goed uit de verf. “Dat vind ik jammer”, aldus van Scheijndel, “want inmiddels heb ik contact gehad met de kunstenares, die mijn werk letterlijk gekopieerd had en zij heeft enorme spijt. Bovendien vind ik, dat zij al voldoende ‘gestraft’ is door de publiciteit rondom dit duidelijke geval van plagiaat”.
Wat er precies gebeurde is het volgende: Van Scheijndel bracht in 1997 zijn boek uit, waarin een selectie van zijn indrukwekkende schilderijen te zien zijn. Een daarvan, getiteld ‘vrouw en kind’ verkocht hij aan Constan Michiels van Kennich, directeur van het Leidse bedrijf Jansen Binders. Samen met zijn vrouw Daniella was Michiels van Kennich in oktober dit jaar op vakantie op St. Maarten en zij bezochten een expositie in een hotel. Tot hun verbazing zagen ze daar zeer bekend werk hangen, namelijk het schilderij van van Scheijndel! Nu is van Scheijndel een internationaal bekend kunstenaar, zelfs een van de weinige Nederlandse kunstenaars, die zijn werk in het Parijse Louvre tentoonstelde, maar dit werk, in de lobby van het hotel was een exacte kopie van het schilderij dat de familie van Michiels van Kennisch zelf in Leiden heeft hangen. Het schilderij was gesigneerd door Lily Marneffe, de artistennaam van Alida van Elteren, een kunstenares uit Breda. Het enige, dat van Elteren zelf verzon was een nieuwe naam: ‘Woman of the world’, verder kopieerde zij het werk letterlijk van van Scheijndel. In het artikel in de telegraaf staat te lezen, dat deze kunstenares het geheel op ’toeval’ baseerde en het schilderij zelf had verzonnen, maar tijdens het telefoongesprek met de originele maker zelf, gaf zij toe zich enorm te schamen en dat het slechts om een studie ging, lang geleden gemaakt naar aanleiding van het boek, waarin het kunstwerk afgebeeld stond. Voor dit ‘studiestuk’ was de vraagprijs in het hotel op St. Maarten echter wel 1250 dollar. Het namaak schilderij is inmiddels vernietigd, van Scheijndel heeft de excuses van van Elteren aanvaard en hij is nu druk bezig met de voorbereidingen van zijn expositie eind december in St Jean de luz (Biarriz). In november 2007 zal van Scheijndel weer in Leiden exposeren bij galerie Frederiek van de Vlist.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907