Toch inspraak fietsenkelder Stadhuisplein

12

Leidenaars mogen toch hun mening geven over de bouw van een fietsenkelder onder het Stadhuisplein. Het plan kost 5,7 miljoen euro en levert duizend plaatsen op. De gemeenteraad besloot gisteren dat wethouder Steegh toch inspraak moet geven aan de stad. De wethouder betoogde dat dit niet nodig was, omdat het plan al heel oud is en bij Binnenste Beter al op de agenda stond.

Peter Bootsma (D66) vond dat ‘in de plannen staan’ niet genoeg is. ‘Destijds is er geen mogelijkheid geweest voor inspraak. De fietsenkelder was geen concreet beleidsvoornemen maar alleen een plan.’ Alleen GroenLinks vond dat de bouwvergunning voor de fietsenstalling zonder inspraak kan worden aangevraagd.

Delen

12 reacties

  1. Welke gemeenteidioot heeft nu toch die steeds weer terugkerende fascinatie voor dat ondergrondse fietsenplan?? En waarom in godesnaam?

    Waarom een investering van formaat gaan doen in het maken van een statische en dure vaste constructie als ‘het probleem’ ook opgelost kan worden op een veel flexibelere manier? Een normaal fietsenrek zal je bijvoorbeeld ongeveer €25,- à €30,- per fietsenplek gaan kosten. En deze fietsenrekken kunnen eenvoudig verplaatst worden mocht dat nodig zijn.

    Hoe zit dat bij die kelder?
    1 plek voor een fiets moet daar €5700,- gaan kosten!?
    Tel daar nog eens de vaste 20% kostenoverschrijding voor overheidsbouwplannen bij op (lage schatting),
    dan kom je op €6840,- per geparkeerde fiets.

    Oké, het geheel wordt niet in 1 jaar afgeschreven. Laten we de afschrijfperiode voor deze investering eens stellen op een normale 15 jaar. Dat betekend dus €456,- per fiets per jaar.
    Dan moeten daar nog wel de kosten per jaar voor het onderhoud, beveiliging en de salarissen van de toezichthouders bij opgeteld worden. Deze zullen we maar even voorzichtig afronden op €300.000,- per jaar. Dan kost een plek voor een fiets dus €800,- per jaar (als de stalling 15 jaar gebruikt gaat worden).

    [sarcasme]
    Mwoah, die €800,– per jaar per fiets is makkelijk terug te verdienen aan alle boetes die parkeerbeheer uit gaat schrijven aan de mensen die hun fiets niet in de stalling zullen gaan zetten. Want met zo’n schitterende PvdA/GL-stalling onder het stadhuisplein kan een ‘fiets-fout=fiets-weg’-besluit voor de binnenstad natuurlijk niet uitblijven. Stel je voor zeg dat mensen zomaar ergens hun fiets neer kunnen zetten voor het doen van een boodschapje.
    [/sarcasme]

  2. Gijs Holla (PvdA) op

    Beste Marcellus, de PvdA is tegen een ‘fiets-fout=fiets-weg’ maatregel in de binnenstad. Ook als die ondergrondse fietsenstalling er zou zijn. Daarnaast is het zo dat die 5,7 miljoen niet alleen maar voor die ondergrondse fietsenstalling is. Een deel van dat geld gaat naar honderden nieuwe fietsbeugels in de binnenstad, naar een uitbreiding (op zaterdag) van de fietsenstalling bij de hartebrugkerk met enkele honderden plekken, het gratis maken van diezelfde stalling en naar het bestraten van het stadhuisplein eo in het kader van Binnenste Beter. (Een van de laatste stukjes van de Leidse binnenstad waar dat nog niet gebeurd is). Met vriendelijke groet, Gijs Holla  

  3. Bedankt Gijs voor je reactie, maar …

    ‘… de PvdA is tegen een ‘fiets-fout=fiets-weg’ maatregel in de binnenstad. Ook als die ondergrondse fietsenstalling er zou zijn.’
    Da’s mooi joh. Beetje jammer dat dat precies het soort van gratiute toezegging is die waarmee elke keer de geachte dames en heren politici een plan trachten te verkopen en die nooit hard gemaakt kan worden. Die ‘fiets-fout=fiets-weg’-maatregel gaat er heus wel komen, alleen al omdat jullie het kunnen. Iedereen ziet dat van verre aankomen.

    En wat betreft die honderden nieuwe fietsplekken en de herbestrating van het stadhuisplein die ook in het genoemde bedrag verstopt zitten, daar zal ik mijn berekening gaarne op aanpassen:

    Honderden nieuwe fietsbeugels > laten we eens positief uitgaan van 1000 stuks à €30 per plek. Komt dus neer op een eenmalige investering van €30.000,-.
    Dan is er de herbestrating > laten we die eens op een eurotje of 50.000 zetten. En dan nog wat bijkomende eenmalige kosten van ook zo ongeveer dat bedrag, dan gaat er dus in totaal iets van €130.000,- van de oorspronkelijk genoemde investering van €5.700.000,- af.
    Nou nou, big deal.

    Volgens mij blijft mijn, op de achterkant van een sigarenkistje gemaakte, berekening toch redelijk staan hoor. Het kan een tientje of twee schelen, maar een gestalde fiets in jullie nieuwe ondergrondse speeltje gaat dus circa €800,- per jaar kosten bij een gebruik van 15 jaar (wat op zichzelf al te betwijfellen valt)

  4. a van dantzich op

    De heer Holla zou er beter aan doen uit te leggen waar de fouten van marcellus berekening zitten en vertellen hoe het dan konkreet met de kosten zit in plaats van vage verhalen.Voor mij blijft de berekening van Marcellus voorlopig overeind en het hele plan dus weer geldsmijterij.

  5. Gijs Holla (PvdA) op

    Beste Marcellus, ik begrijp je cynisme omtrent dit dossier. In de afgelopen jaren is heel vaak de koppeling gelegd tussen fietsenstalling en het weghalen van de fietsen van straat (voor de RGL). Dat was voor sommigen DE reden waarom die stalling gebouwd zou moeten worden.

    Maar de situatie is nu echt anders (geen RGL door de Bree) en ook wij zitten er op dit moment op een andere manier in. Keken we vroeger naar het straatbeeld en het creeeren van ruimte, nu vinden we dat bezoekers van onze binnenstad de keuze moeten hebben hoe je daar naar toe gaat. Als je met de auto wil komen dan moet dan kunnen, als je met de bus wil komen dan moet dat kunnen, als je met een oude fiets wil komen dan moet dan kunnen, als je met een dure fiets wil komen dan moet dat kunnen, als je met de benenwagen wil komen dan moet dat kunnen, enz.

    Om al die dingen voor mekaar te krijgen moet er veel gebeuren. Wij denken dan aan: extra parkeerplekken (garages), een stadring (Ringweg-Oost), fietsbeugels, en een grote, comfortabele en gratis fietsenstallingen. En dat laatste dan voor die dure fietsen.

    Wij verwachten dus ook niet dat iedereen zijn fiets in die stalling gaat zetten. Nee hoor, ik kan me goed voorstellen dat je je (oude) fiets tegen een winkelpui aan wilt zetten. En wat ons betreft mag dat dus gewoon. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat er mensen zijn die wel hun fiets in zo’n fietsenstalling willen zetten. Omdat ze bv een dure fiets hebben en ze niet willen dat hij gestolen wordt. Ik weet zelfs dat er op dit moment mensen daarom met de auto naar de stad gaan en niet de fiets. Verder zijn die mensen ook bereid om even een stukje om te fietsen om naar die ene stalling te gaan.

    Op die manier sla je ook nog een goede financiele slag: als die ene persoon niet meer met de auto komt, komt er ergens een autoparkeerplek vrij. Kosten daarvan? In een normale P-garage ongeveer 25.000 euro.

    MVGijs

    ps. ik zal een dezer eens kijken of ik de precieze bedragen voor je kan vinden.

  6. “tegen zijn” is inderdaad niet hetzelfde als “komt er niet”. Ik denk niet dat er veel tegen de berekening van Marcellus in te brengen is. Maar de uitstraling op de stad is natuurlijk van onschatbare waarde of zoiets.

  7. Gijs Holla (PvdA) op

    Wat ons betreft komt die maatregel er niet. En we zijn er ook nog tegen ook! MVGijs

  8. Gijs Holla:’Beste Marcellus, ik begrijp je cynisme omtrent dit dossier. In de afgelopen jaren … .
    Maar de situatie is nu echt anders (geen RGL door de Bree) en ook wij zitten er op dit moment op een andere manier in. Keken we vroeger naar …, nu vinden we dat … .’

    Ik wil best wel weer reageren op jou, beste Gijs. Maar met al die woorden die je gebruikt zeg je eigenlijk niet zoveel.
    Het enige dat ik uit de door mij aangehaalde passage aan kennis haal is dat de PvdA koste wat het kost die ondergrondse fietsentombe wil hebben en dat de redenen waarom de PvdA dat wil ten alle tijden inwisselbaar zijn.
    Dat is allemaal geen nieuws. Dit wisten we al.

    En om dan wat andere grote projecten erbij te noemen … tja … eh … lekker belangrijk. Is allemaal geen bewijs voor het persé noodzakelijk zijn van de met belastinggelden gefinancierde ondergrondse stallingskosten van circa €800,- per jaar per fiets. Nog even daargelaten dat van al die projecten die jij noemt nog niet eens duidelijk is óf ze wel of niet doorgaan
    (op die tram door de Breestraat na natuurlijk, want die gaat wel door).

    ps. al je toch stukken bij elkaar gaat zoeken, zoek dan ook gelijk even uit
    – hoeveel parkeerplaatsen op straat er verdwijnen met het parkeergarageplan van jullie
    – in hoeveel jaar zo’n parkeerplaats van €25.000,- zichzelf terugverdient heeft aan parkeergelden
    – hoeveel mensen er inderdaad de auto zullen vervangen voor een dure fiets (cijfers graag, geen desinformatie door het doen van niet te bewijzen uitspraken)

  9. De berekeningen van Marcellus komen mij reeel over…..

    Gijs, ik hoop dat dit College en deze Raad kiezen voor maximale inzet op openbaar vervoer en fiets. Een Ringweg Oost en meer parkeergarages leiden tot aantasting van het openbaar vervoer en minder reden om met de (dure) fiets naar het centrum te komen.

    Op zichzelf juich ik alle plannen voor meer stallingsmogelijkheden en stallingsplaatsen voor fietsen natuurlijk van harte toe. Maar het merendeel van de fietsende bezoekers komt niet met een dure fiets en wil ook zo dicht mogelijk bij de door hen beoogde winkel(s) de fiets neerzetten.

    Als inderdaad de RGL niet door de Breestraat komt (dat staat in mijn ogen echt nog te bezien, gezien de vasthoudende opstelling van de Provincie en de druk vanuit andere gemeenten), ben ik ook eerder voor een fietsenstalling onder het Stadhuisplein, maar dan wel onder enige stevige voorwaarden: inzet voor optimale afstemming Fiets–Openbaar Vervoer in het hele gebied van Centrum en CS, het goed vaststellen van de kosten (zie de inbreng van Marcellus) en het behoud van de kastanjes op het Stadhuisplein, een mooi en markant punt mede daardoor…..

    Ik blijf betwijfelen of die stalling onder het Stadhuisplein echt goed gebruikt zou worden. Veel mensen parkeren liefst gratis, of het nou een fiets of een auto is…..Wel vind ik het principe van bewaking en reparatiemogelijkheden bij een fietsenstalling goed vinden…..

  10. In deze discussie wordt vergeten dat de ondernemer van de CityHall ook nog even schadeloos gesteld zal moeten worden voor het niet in het gebruik kunnen nemen van zij terras. In de berekening van Marcellus wordt uitgegaan van een bezettingsgraad van 100% ? , het is waarschijnlijker dat de bezettingsgraad van een dergelijke stalling zal uitkomen op max 40%. Dus die € 800,- zouden wel een vertweevoudigd kunnen worden.  Overigens zou de stalling van het Stadhuis na een aanpassing prima kunnen voldoen. Hier kunnen zeker 300 fietsen in worden gestald. Alleen op de woensdagen en zaterdagen zullen er wat meer stallingsmogelijkheden noodzakelijk zijn maar dat is op te lossen door bij het gangetje meer fietsbeugels te plaatsen.             

     

Over de auteur

Je bent nu offline